Close Menu
VIBORHER – Solrød
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VIBORHER – Solrød
    • NYHEDER
    • KOMMUNE
    • KIRKERNE
    • BIBLIOTEK/KULTURHUS
    • 112
    • SPORT
    • DEBAT/LÆSERBREVE
    VIBORHER – Solrød

    Mennesket er altid vigtigere end systemet

    0
    By Lotte Bøgevig on 7. april 2015 POLITIK

    Der er blevet talt og skrevet meget om 89-årige Inge Kronval fra Solrød de seneste uger. Årsagen er, at Lokalavisen for Solrød og Omegn har fortalt Inges historie om, hvordan hun har fået frataget sin kørestol af Solrød Kommune, til trods for at hun tydeligvis havde brug for den, efter hun var blevet ramt af en blodprop i hjernen og havde svært ved at gå selv. Det har været sørgelig læsning, og jeg er ked af det på både Inges og på kommunens vegne.

    Lad mig lige understrege, at sagen ikke har været behandlet i Socialudvalget her i kommunen. Det ville jeg vide, for jeg sidder selv i det udvalg. Men dette læserbrev handler heller ikke om politiske processer, hvem der har ret eller uret i en sag med hverken kommunen eller Ankestyrelsen eller andre offentlige myndigheder, der glemmer mennesket og i stedet holder sig til systemet.
    Sagen her er principiel. Meget principiel. For den understreger, at Danmark efterhånden har bevæget sig i så sort/hvid en retning, hvor vi går så meget op i regler og direktiver og bekendtgørelser og cirkulærer, at vi har glemt, at det offentlige ikke er til for det offentlige – men er til for danskerne. For de mennesker, der har betalt og stadig betaler for gildet.
    Jeg kommer ikke til at råbe op og advare alle med bål og brand, og jeg kommer heller ikke til at slå ind på den sædvanlige politiker-autopilot (som, indrømmet, også kan have positiv effekt fra tid til anden) og kræve sagen taget op i hverken udvalg, byråd eller folketing.
    Jeg vil i stedet bare helt stilfærdigt huske alle på – og så er det lige meget, om de er ansat i en kommune, i staten eller i det private – at vi alle sammen har en fælles forpligtelse til at tænke i mennesker før systemer.
    Den offentlige sektor er efterhånden blevet så stor og altdominerende i Danmark, og vi danskere har desværre ladet det ske uden at sætte en stopper for det. Det har betydet, at systemtænkningen fylder alt for meget, og det er på tide, at vi holder op med at tænke så sort/hvidt, uanset hvor vi er.
    Det kan da godt være, at Solrød Kommune har fat i den lange ende i forhold til en eller anden paragraf, som Inge ikke kender til, men du kan altså ikke altid slå svaret på en menneskelig sag op i en facitliste, og sommetider skal den stærke part i en tvist også vise sig som den store. Man skal ikke tromle nogen, bare fordi man kan.
    Det er på tide, at vi igen sætter mennesker før systemet. Og lad så Inge Kronval få sin kørestol tilbage.
    Hans Odder
    Byrådsmedlem
    De Konservative i Solrød​
    Deltag i debatten
    Share. Facebook Twitter Email

    Læs også

    Mads Ramstedt valgt som folketingskandidat for Konservative i Greve og Solrød

    Kronik af Borgmester Emil Blücher

    Klumme af Brian Mørch

    Klumme af Brian Mørch

    Årets sidste kronik af Emil Blücher

    Radikale takker for en god Valgkamp i Solrød

    Pernille Breinholdt Jepsen, valgt til Solrød Byråd for Liberal Alliance

    Vi fortsætter kampen for stærkere velfærd i Solrød

    Klumme af Brian Mørch

    Glæde i Venstre over stemmemæssig fremgang i Solrød

    Et valg med håb og et ansvar, vi bærer sammen

    1.038 stemmer viser vejen – HavdrupListen er klar til de næste fire år

    Louise Irgens (V) valgt ind i byrådet

    Et stort tillykke til mine partifæller, som er blevet valgt ind i byrådet.

    Kandidaternes personlige stemmer til kommunalvalget

    Liberal Alliance slår uofficiel rekord med Danmarks længste borgmesterstang

    Læserbrev af Morten Scheelsbeck

    Regine Hovmøller: “Naturen skal tættere på hverdagen”

    Læserbrev af Henrik Boye

    Læserbrev af Pernille Breinholdt Jepsen

    annonce
    TILMELD NYHEDSBREVET

    FACEBOOK
    Vi bor her
    • SENESTE NYT
    • MEST LÆSTE
    5. juni 2026

    Nyt kompetencecenter skal forebygge selvmord – samtidig får flere hurtig hjælp lokalt

    3. juni 2026

    Ny gårdbørnehave i Gl. Havdrup bygges med fokus på genbrug og bæredygtighed

    2. juni 2026

    KØGE KULTUR FOND KALDER PÅ ANSØGERE

    2. juni 2026

    Mystisk episode i Solrød: Pige ramt af hagl på egen trampolin

    2. juni 2026

    Nyt fælles beredskab skal styrke trygheden i Solrød Kommune

    27. oktober 2025

    Klumme af Brian Mørch

    27. oktober 2025

    REMA 1000 fylder 1 år

    27. oktober 2025

    Morten Scheelsbecks visioner for Solrød Center

    27. oktober 2025

    Solrød Centerforening: Tak for et inspirerende borgermøde – nu skal visionerne blive til virkelighed

    27. oktober 2025

    SFs visioner for Solrød Center

    annonce
    • rel="nofollow"
    annonce
    annonce
    Arlo Medier
    2680 Solrød Strand
    Telefon: 4038 1501
    E-mail: arlomedier@gmail.com
    Copyright Viborher.dk
    KONTAKT OS
    • SALGSAFDELINGEN
    • REDAKTIONEN
    • ADMINISTRATION
    © 2026 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.