Af: Fungerende formand, Liberal Alliances Ungdom Køge Bugt, Jonathan Elmer Hjordt
Den nye folkeskole har nu sejlet rundt uden styring og kaptajn i et halvt år, og nu starter anden halvdel af skoleåret for alvor!
Lad det være sagt med det samme, at jeg er forfærdelig utilfreds med politikerenes høje tanker om den nye folkeskolereform, som skulle være til stor gavn for alle os elever.
I Finland har en gennemsnitlig skoleelev 6327 timer i løbet af grundskolen, hvor vi i Danmark til sammenligning har 10960 timer. 4633 timer mere. Finland præsterer dog stadig, at ligge højere resultatmæssigt end Danmark i OECD.
Jeg synes, at skolereformen er en fejlslagen fremtidsinvestering, og at det er decideret skandaløst, at vi elever ikke bliver hørt. Det er yderst voldsomt, at man som 14-15 årig skal have 38-39 lektioner på en uge. Vi er trods alt stadig børn! Det er en yderst unødvendig og demotiverende folkeskolereform, som jeg mener er decideret effektløs. Reformen har blandt andet fået store konsekvenser for min og andres fremtidige aktivitet i foreningslivet både lokalt og nationalt.
Hvordan kan det være så svært for politikerne at se det ulogiske i, at 13-årige skal gå i skole til kl. 15.30 og børnehaveklasserne til 14.00? Vi skal jo blive så gode, kloge og langt dygtigere end de andre lande i OECD. Men handler det virkelig om, hvor højt et pointtal Danmark kan score til PISA-testen? Er dét virkelig det vigtigste for Danmark? Hvad med den enkelte elev?
I Solrød Byråd havde Liberal Alliances Henrik Boye (I) og Det Konservative Folkeparti (C) i november 2015 fremsat et fælles forslag, der skulle give de enkelte skoler frihed til og mulighed for at afskaffe den tvungne lektiecafé eller mulighed for at skære timerne helt eller delvist væk.
Det undrer mig, hvorfor Solrød Byråd (undtagen LA, K og løsgænger Bo Nygaard Larsen) ikke har gjort det muligt for skolerne i Solrød Kommune at gøre op med de tvungne lektiecaféer?
Vi bliver nødt til at vise tillid til, at skoleledere og lærere kan administrere mere frihed og selvbestemmelse i Folkeskolen generelt. Det kan være en medvirkende faktor til glæde for lærernes arbejdsmiljø og for den enkeltes elevs faglighed og fritid.
Udefra ser det ud som om, det at politikerne har gennemført Folkeskolereformen ud fra deres egen overbevisning, i stedet for at lytte til os elever og vores lærere. Jeg husker ikke, at jeg nogensinde er blevet spurgt om, hvilken undervisning og undervisningsmetode, der ville gavne mig mest. Politikerne har i samme ombæring også fjernet forberedelseslektionerne fra lærerne, så det varer længere tid, før vi elever får vores opgaver retur med rettelser, og jeg har erfaret, at responsen på opgaverne er langt mindre uddybende. Det er utroligt så lidt de involverede lærere, elever, forældre, omkring folkeskolen er blevet inddraget, og det er jo egentlig dem, der har erfaring på området i forhold til de åbenlyst uvidende politikere, som har truffet en overfladisk beslutning på Christiansborg.
Elever er ikke ens, og det er af den grund essentielt at lytte til den enkelte elev, og opfylde elevens læringsmæssige behov.