Hvordan får jeg min hjemmeside til at understøtte min forretning? Kan jeg finde min næste kunde på Facebook, LinkedIn, Twitter eller Instagram, og hvordan finder de mig på de sociale medier? Skal jeg have en webshop, eller skal jeg udgive et ugentligt nyhedsbrev eller have min egen blog for at få en blomstrende forretning? Og skal jeg vælge den billigste løsning til mit nye visitkort?
Kom og bliv klogere på, hvordan du med et mindre markedsføringsbudget styrker dit brand, får nye kunder og øger dit salg ved at satse på de rigtige digitale kanaler og løsninger. Sådan lyder tilbuddet fra ErhvervsCentret og Vækstfabrik Greve til iværksættere og nystartede virksomheder i Greve Kommune og Solrød Kommune. Temamødet om digital markedsføring er gratis at deltage i, og det afholdes tirsdag den 19. maj fra kl. 17.00-21.00 i ErhvervsCentret på Korskildelund 6.
– Vi vil gerne hjælpe alle dem, som har fået ideen til forretningen på plads og sandsynligvis også registreret virksomheden. Arrangementets målgruppe er alle dem, der er nået til den fase, hvor de skal beslutte, hvordan de vil nå deres kunder, samt alle dem, som endnu ikke er lykkedes med at få skabt et ordentligt salg, de kan leve af. For mulighederne for at markedsføre sig er mange, og pengene rækker sjældent eller aldrig til de store forkromede kampagner og trykte annoncer, fortæller erhvervs- og udviklingskonsulent Berit Frederiksen Leloup.
Kom godt fra start med digital markedsføring
I samarbejde med Vækstfabrik Greve har ErhvervsCentret derfor inviteret Malene Palmgren fra Palmgren Marketing og den amerikanske marketingguru Alex Sabour fra @Citrusmedia til at dele ud af deres viden og erfaringer med digital markedsføring. De to eksperter vil give mange tips og tricks til at komme godt fra start. Malene Palmgren vil også afsløre nogle af de mange faldgruber, der kan være ved at gå online.
– Det handler om at komme godt fra start ved at vælge rigtigt, når man nu ikke har en halv million til rådighed men gerne vil have mest ’value for money’. Der er enormt mange ting, som man skal sætte sig ind i, tage stilling til og få styr på, når man etablerer sig som selvstændig og har brug for at få skabt synlighed om virksomhedens produkter eller serviceydelser. Det handler i høj grad om at bruge de digitale løsninger til at positionere sig som troværdig og professionel inden for sit felt og bygge et godt netværk op til kunder, samarbejdspartnere og leverandører, siger Malene Palmgren.
Malene Palmgren understreger, at der ikke findes en enkelt gylden løsning på, hvordan man som nystartet virksomhed brander sig mest hensigtsmæssigt: For det afhænger blandt andet også af, hvad man sælger, og hvem ens kunder og konkurrenter er. Men der er en række ting, man skal være opmærksom på for ikke at komme galt afsted, og så findes der en række gode og lærerige eksempler på, hvordan andre både små og store virksomheder har båret sig ad.
– Det, jeg kan love, man får ud af at deltage, er et overblik over, hvad der findes af muligheder for at markedsføre sig og også en afklaring af, i hvilken retning man skal gå for at få succes med online marketing, siger Malene Palmgren og fortsætter: Eksempelvis vil vi tale om, hvad branding er, hvor skal du ses, hvordan rammer du dem, du gerne vil sælge til, og hvordan gør du konkret, fx hvilke signaler skal du sende i form af billeder, farver, former, layout og tekst? Og hvilke salgsteknikker har du til rådighed? Og hvad skal du slå på, hvis du godt ved, at du ikke er hverken hurtigere eller billigere end dine konkurrenter?
Siden 2012 har Malene Palmgren drevet egen virksomhed med at få nyetablerede virksomheder til at komme godt fra start på marketingfronten og lykkes salgsmæssigt gennem web, grafisk design og rådgivning. Hun har desværre på halvandet år som rådgiver set mange eksempler på dårlige hjemmesideløsninger, som skræmmer kunderne væk:
– Jeg har set mange ’smuttere’, hvor fx hjemmesiden bliver produceret i Indien og bliver låst fast, så du ikke selv bagefter kan gå ind og lave opdateringer på dit site. Det kan også være et billigt produceret logo, som afleveres i et filformat, der ikke kan trykkes. Så ofte kan en billig løsning ende med at blive dyr, fordi den ikke er pengene værd og virker i praksis. Man skal ikke glemme, at det er et håndværk at opbygge en professionel hjemmeside, der ser ordentlig ud og underbygger din troværdighed. Kunderne skal hurtigt kunne finde de oplysninger, de søger om dit produkt eller din ydelse, og det skal se ordentligt ud. Og en god hjemmeside koster mellem 10.000 og 50.000 kr. Men så har du også en brugervenlig hjemmeside med gode professionelle billeder og præcise tekster, der sælger varen.
Gode råd fra Malene Palmgren:
· Sæt et professionelt billede af dig selv på forsiden af dit site, fx hvis du er konsulent og din vare afhænger meget af din person.
· Skomager bliv ved din læst: Køb dig til det, du ikke selv kan eller har tid til.
· Du får, hvad du betaler for: Marketing er et håndværk – og pris og kvalitet hænger sammen.
· Start småt men godt og byg ud undervejs.
Billedtekst: Malene Palmgren er selvstændig med kontor i ErhvervsCentret. Hendes firma Palmgren Marketing har eksisteret i tre år den 16. maj, hvor hun også har fødselsdag. Hendes kunder er iværksættere primært fra Storkøbenhavn. Blandt hendes kunder tæller blandt andre frisører, massører, tekstforfattere, indehavere af tranport- og logistikfirmaer, sæbeproducenter, byggefirmaer, tankstationer, bogholdere og fundraisere.