Dårligt fungerede fjernvarmeanlæg, der giver varmespild, koster forbrugerne på varmeregningen. Derfor vil Solrød Fjernvarme nu hjælpe forbrugerne til at identificere, om deres anlæg er fejlinstalleret eller gået i stykker.
Forbrugere opdager ikke altid, hvis der er opstået problemer med deres varmeanlæg. Solrød Fjernvarme kommer derfor nu med et nyt initiativ, som kan hjælpe en del af forbrugerne med at spare på varmeregningen.
Med data fra de fjernaflæste varmemålere kan Solrød Fjernvarme se, om forbrugernes anlæg er fejlinstalleret, justeret forkert eller gået i stykker.
Kunder med dårligt fungerende anlæg, der giver varmespild, vil fra den 27. december derfor få en henvendelse gennem e-Boks, mail eller brev. Da forbrugerne selv har ansvar for, at deres installation fungerer rigtigt, kan kunden derefter selv vurdere, om de vil henvende sig til et VVS-firmaer for at få rettet fejlen.
– Vi vil gerne udnytte energien optimalt og samtidig sikre, at vores forbrugere får den billigste varme som muligt. Derfor vil vi have forbrugernes hjælp til at gennemgå deres installationer. Hvis en installation ikke er indstillet korrekt, kan det betyde, at temperaturen på det vand, der sendes retur til værket, er for høj, hvilket er tegn på, at fjernvarmevandet ikke er afkølet nok, fortæller forsyningschef i Solrød Fjernvarme, Hans Odder.
Dårlig afkøling giver ekstra på varmeregningen
Dårlig afkøling kan øge varmetabet, og det betaler man som forbruger ekstra for. Derfor håber Hans Odder også, at forbrugerne er interesseret i at hjælpe:
– Vi vil gerne undgå at miste energi i fjernvarmenettet, men vi har brug for hjælp. Vi vil via et brev kontakte forbrugere, hvor vi med data fra målerne kan se, at der er utilstrækkelig afkøling, hvilket vil være tegn på en varmeinstallation, der trænger til at blive tjekket, siger Hans Odder og tilføjer:
– Vi opfordrer disse forbrugere til at få efterset deres installation, og hvis de har spørgsmål, kan de altid ringe ind og få gode råd om, hvad de kan gøre ved deres installation.
Det nye tilbud til fjernvarmekunderne er blevet muligt i kraft af det samarbejde, som Solrød Fjernvarme har med den danske teknologi- og målerproducent Kamstrup. Virksomheden er ekspert i at optimere fjernvarmenettet gennem sine indsamlede forbrugerdata, og den arbejder generelt med at fremme den grønne omstilling indenfor fjernvarmesektoren.
Kilde: Sandra Nielsen