Byrådet i Solrød har valgt nye leverandører af vinduespolering og rengøring. Udbudsbetingelserne lægger op til en helt ny måde at tænke rengøring på, og målet er bedre og mere ensartet rengøring.
Den 1. marts 2016 ændrer rengøringen i Solrød Kommunes institutioner karakter. ProfilService A/S har vundet udbuddet og overtager rengøringen på 48 adresser i kommunen svarende til cirka 50.000 kvadratmeter.
”Rengøringen på blandt andet skoler og i daginstitutioner har givet en del debat de seneste år, og derfor havde vi behov for at øge kvalitetskontrollen. Samtidig har skolereformen ført til længere undervisningsdage, hvor eleverne bruger markant flere timer på skolerne, og det stiller selvfølgelig også nye krav til rengøringen,” siger borgmester Niels Hörup.
Andre kunder med positive erfaringer
Gennem spørgeskemaundersøgelser og fysisk besigtigelse af alle adresser nåede kommunen tidligere på året frem til et udbudsmateriale med en række nye og skærpede krav til en mere innovativ rengøring. De betingelser kunne Solrød-virksomheden ProfilService A/S leve op til – til en konkurrencedygtig pris – og de har derfor vundet EU-udbuddet foran fem andre virksomheder.
Desuden spillede det en stor rolle, at ProfilService A/S er certificeret efter Insta 800-standarden, og at de referencer, der blev taget på virksomheden, viste, at deres andre kunder havde positive erfaringer med dem.
Solrød Kommunes vinduespolering var samtidig i udbud, og den opgave vandt ISS Facility Service foran fem andre virksomheder. Begge kontrakter blev underskrevet tirsdag den 15. december.
Fra aktivitetsbaseret til resultatorienteret
De nye udbudsbetingelser betyder blandt andet, at rengøringen går fra at være aktivitetsbaseret til resultatorienteret. Det vil sige, at kommunen ikke hænger sig i, hvordan leverandøren helt konkret løser sin opgave, eller fx på hvilke ugedage rengøringen finder sted. Det vigtigste er, at der er ensartet gjort rent i løbet af ugen. Samtidig vil der være mere synlig rengøring, fordi rengøringspersonalet oftere vil være til stede samtidig med brugerne af de enkelte steder.
Udbudsreglerne indeholder desuden krav til rengøringspersonalets sprogkundskaber, fravær og omskoling, ligesom der stilles skrappe krav til implementering, innovation, informationsniveau og kvalitetssikring.
Der indføres desuden et digitalt system, hvori al planlægning, opfølgning, mangler, rapportering m.v. registreres og kommunikeres.
”Vi får mere rengøring for pengene med resultatbaseret rengøring og bedre mulighed for at kontrollere kvaliteten. Målet er, at vores borgere skal opleve et stabilt, højt rengøringsniveau,” siger Niels Hörup.
Profil Service har udbuddet af rengøring de næste fire år med mulighed for forlængelse i 2×1 år.