Når vinderen af Greve Erhvervspris kåres i ErhvervsCentret den 23. april 2015, fortæller iværksætteren Michael Stausholm om, hvordan han på kort tid via viral markedsføring har skabt et internationalt hit med en bæredygtig blyant, der kan plantes og blive til en blomst, krydderurt eller grøntsag.
Hvis du synes, at konceptet bag den danske planteblyant lyder som en sjov idé, så er du ikke alene. For hele verden har taget godt imod den innovative blyant ’Sprout’, der efter halvandet år på markedet i dag sælges i 50 forskellige lande via firmaet Sprout Europe ApS. Det særlige ved blyanten er, at den er produceret uden bly og indeholder en biologisk nedbrydelig kapsel med frø i enden i stedet for et viskelæder.
– Vi mærker en stor interesse for vores økovenlige blyant, som vi sælger 120.000 af hver måned. Interessen er størst i Italien, England, Tyskland, Holland, Portugal, Grækenland og Chile. Vi er blevet hjulpet godt på vej af medier og nysgerrigere bloggere, som har taget vores blyant til sig, forklarer Michael Stausholm, direktør og stifter af Sprout Europe ApS. Han glæder sig til at fortælle sin historie og dele ud af sine erfaringer som succesrig iværksætter og møde virksomheder fra Greve under kåringen af årets vinder af erhvervsprisen.
– Jeg bliver ofte spurgt, om jeg vil holde oplæg om, hvordan jeg er kommet fra den gode idé til en international forretningssucces på kort tid uden brug af et stort markedsføringsbudget. Og jeg må indrømme, at jeg ikke kan takke ja til alle, men i det her tilfælde gør jeg det, da jeg driver virksomhed i nabokommunen Taastrup – og jeg følger også med i, hvad der sker på erhvervsområdet i Greve Kommune, slår Michael Stausholm fast.
Mød favoritterne til prisen og få ny inspiration om viral markedsføring Greves erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed, der er daglig leder af ErhvervsCentret, ser frem til en festlig eftermiddag, når repræsentanter for det lokale erhvervsliv i Greve samles kl. 15.00-17.00 for at hædre de nominerede virksomheder og overvære borgmester Pernille Beckmanns tale til årets vinder.
– Det er fantastisk, at vi i år kan byde på et inspirerende og spændende indlæg af en succesrig dansk iværksætter, der i den grad har formået at tænke innovativt og bæredygtigt i kombination med moderne brandingmetoder, siger Tina Charlotte Koeffoed og fortsætter: Vi er også stolte af i år at kunne præsentere tre stærke kandidater, der er favoritter til at vinde årets pris. Og vi håber at se mange lokale virksomheder til vores arrangement, som vi for første gang afholder i ErhvervsCentret på Korskildelund 6 i Greve. Og jeg er sikker på, at deltagerne vil gå hjem med ny inspiration og nye kontakter efter en udbytterig eftermiddag, tilføjer Tina Charlotte Koeffoed med et stort smil.
Borgmester Pernille Beckmann glæder sig til at mødes med de mange virksomheder, og hun er nysgerrig efter at få mere at vide om, hvordan Micael Stausholm helt konkret greb markedsføringen an af den danske planteblyant lige fra den spæde begyndelse.
– Det er altid spændende og lærerigt at få indblik i, hvordan en succesrig iværksætter på kort tid og for stort set ingen penge lykkes med at skabe kendskab til et nyt produkt blandt købevillige kunder på den anden side af jordkloden. Jeg har stor respekt for viljen og det mentale overskud til at gå nye veje for at skabe vækst og nye arbejdspladser til gavn for det danske samfund, understreger Pernille Beckmann.