Når Rasmus Mørch overtager home-butikken i Glostrup, kan han kalde sig indehaver af fire home-butikker. Heriblandt butikken i Solrød, der faktisk sidder på næsten 20 % af markedet i byen.
Rasmus begyndte selv som elev i home for 15 år siden. Efter at have været elev i Taastrup, arbejdede han seks år i butikken i Glostrup, som også nåede at blive årets home-butik i den periode. Siden er han blevet indehaver af butikker i både Vallensbæk-Ishøj, Solrød og Greve-Karlslunde – og nu bevæger han sig altså fra Sydkysten til Vestegnen ved at overtage butikken i Glostrup – Albertslund – Brøndby.
– Butikken i Glostrup har helt klart en plads i mit hjerte, for det var min første butik som leder, og jeg glæder mig til at male byen rød igen, siger Rasmus Mørch, der selv bor i den sydlige del af Karlslunde og er flittig bruger af både Trylleskoven og Solrød Center.
Udvikling fremfor afvikling
Det er to år siden, at Rasmus blev indehaver af butikken i Vallensbæk-Ishøj, og den blev faktisk kåret til årets Gazelle i home sidste år pga. dens høje vækst. Markedsandelen steg nemlig fra 5% til 20%.
– Jeg har to punkter, jeg synes er meget vigtige for mine butikker. Det ene punkt handler om kundetilfredshed, da det er altafgørende, at vores kunder vil anbefale os til deres omgangskreds. Vi har ingen klagesager i butikkerne, og det er meget vigtigt for os, at kunderne er glade. Og det andet punkt handler om et mantra, jeg har efter min mormor. Nemlig ’er vi ikke i udvikling, er vi i afvikling’. Det vil sige, at vi fx hele tiden skal være nytænkende med sociale medier og måden, vi sælger boliger på. Vi skal altså ikke bare lægge en bolig online og vente på køberen, men vi skal angribe markedet, siger Rasmus Mørch.

Han har 25-30 medarbejdere, og så har han en partner i hver afdeling, der fungerer som sin forlængede arm. På den måde kan de fremvise huse i de lokalområder, de kender til punkt og prikke, og han kan holde det forkromede overblik over strategi, markedet, projektsalg mm.
I butikken i Glostrup bliver Rasmus Dybdal leder – og han er netop vokset op på Vestegnen og har været i butikken dengang, hvor Rasmus Mørch sidst var der.
Færre mælk i køledisken
Men hvordan ser markedet så ud, når man skal sælge boliger lige nu?
– Sidste år solgte vi 422 boliger i mine tre butikker, og det er vi virkelig stolte over. I Solrød har vi 18,3 % af markedet. Det er et virkelig farligt marked for tiden, hvor der næsten ikke er noget til salg, siger Rasmus Mørch.
Lige nu er der nemlig ’kun’ 80 villaer til salg i Solrød, men for to år siden var tallet 112 og for tre år siden var det 150 på dette tidspunkt af året.
– Der er ikke meget at sælge. Der er færre mælk i køledisken, hvis man kan sige det sådan – og det er jo en stor udfordring for os, at vi ikke har boliger at vise frem. For vi har faktisk køberne, siger Rasmus Mørch, der peger på den stigende rente samt usikkerheden om krigen i Ukraine, der påvirker lysten til at sælge.
– Udbuddet er lavt, og køberne er der. Vi handler mange boliger til høje priser og med korte liggetider. Så hvis man overvejer at sælge, så kan man sagtens gøre det nu, siger Rasmus, der er udpræget konkurrencemenneske og derfor ser frem til at komme i gang igen med markedet på Vestegnen.
Kilde: Viborher.dk