Under kommunalvalgkampen i 2021, begyndte de første partier at vise interesse for, at få overdækket Køge Bugt Motorvejen. Senest er selvsamme forslag strøget ind til tops over idéer på den nye borgerinddragelses-platform “Solsiden”, i forbindelse med vores planstrategi.
Ønsket om at reducere trafikstøjen, for jeg har stor forståelse for. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO, kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger. Ligeledes viser forskning baseret på to millioner danskere, at risikoen for at udvikle demenssygdomme stiger, hvis man bor på en adresse med meget trafikstøj. Ifølge forskerne bidrager støjforurening således til 14 pct. af alle nye tilfælde af Alzheimers
Støj er derfor et reelt problem, men er det ensbetydende med at en overdækning af motorvejen er en god løsning?
Pris fra 1-1,5 mia. pr. km
Sidste år igangsatte Vejdirektoratet et mulighedsstudie omkring overdækning af motorveje. I den forbindelse deltog jeg i deres fagkonference i december måned, hvor der blandt andet var faglige oplæg fra COWI og Rambøll.
Rigtig mange var naturligvis interesserede i, hvad økonomien var i at overdække motorvejene, herunder om solceller kunne være med til at finansiere løsningen.
Desværre ser det ikke så lyst ud, når det kommer til at finansiere overdækning af motorveje med solceller. Ifølge Rambøll estimeres en overdækning til at koste fra 1-1,5 milliard per kilometer motorvej. Skal der bygges boliger ovenpå motorvejen, er prisen dog op mod det dobbelte.
Nogle af de primære årsager til, at projekterne løber op, er at det er nødvendigt at skabe længere stræk, for at få en effektiv støjdæmpende virkning. Samtidig træder EU’s tunneldirektiv vedrørende sikkerhed i kraft, når overdækningen er over 500 meter, hvilket er med til at fordyre projektet.
Stort potentiale i en støjskærm i midterrabatten
I forsommeren 2022, fik Solrød Kommune udarbejdet en kortfattet analyse over mulige støjdæmpende løsninger. Her kom det frem, at særligt én løsning så ud til at have et stort potentiale, nemlig tilføjelse af en støjskærm i midterrabatten på Køge Bugt Motorvejen. Midterskærmsløsningen er effektiv i sig selv, men kombineres den med yderligere støjafskærmning både mod øst og vest, er effekterne markante.
Løsningen forventes således at kunne have en støjreducerende effekt på mellem 3 og 9 dB øst for motorvejen, og mellem 3 og 7 dB vest for motorvejen.
Samtidig ser anlægsudgifterne ud til at være noget mere overkommelige sammenlignet med en overdækning af motorvejen.
En støjskærm i midterrabatten af motorvejen, estimeres således til at koste 90 millioner kroner. Laves den store løsning med både støjskærm mod øst, vest og i midterrabatten, forventes en pris på 181 millioner kroner.
Prisen er for 6000 meters støjafskærmning, som til sammenligning vil løbe op i forventeligt 6-9 mia. kroner, for en fuld overdækning af motorvejen. Selvom at det ville være dejligt med en fuld overdækning af motorvejen, virker projektet dog urealistisk rent økonomisk, såvel på den korte som den mellemlange bane. Her tror jeg at vores ressourcer er bedre brugt, på at forsøge at få Vejdirektoratet og Folketinget overbevist om, at støjskærme i midterrabatten er en pragmatisk og snusfornuftig løsning, som vil kunne have stor effekt for et overkommeligt beløb.
Skrevet af Borgmester Emil Blücher