Det kommunale kasseeftersyn – hvordan har økonomien det?
Når en ny regering træder til, bliver der ofte igangsat et kasseeftersyn. Her ser den nye statsminister på, om hans eller hendes forgænger, har efterladt økonomiske problemer, eller “ubetalte regninger” fra den tidligere regering.
Sådan en øvelse, er der ikke tradition for at lave, når en kommunen skifter borgmester. Men leger vi for en stund med tanken om et kasseeftersyn, er der to interessante konklusioner, som man sandsynligvis ville have kommet frem til.
Den første konklusion, er både åbenlys og tricky på én og samme tid. Ser vi nemlig på kommunens kassebeholdning, vil man se, at den gennem de seneste år har været høj. I 2022 var kassebeholdningen pr. indbygger således den femte højeste, blandt landets 98 kommuner. Kommunekassen har derfor været velpolstret.
Ved første øjekast ser kommunes økonomi derfor god ud, men graver man et par spadestik dybere, ser realiteterne anderledes ud. Kassebeholdningen er nemlig ikke et udtryk for, at der løbende genereres et driftsoverskud her i kommunen. I stedet er det et resultat af, at kommunen har solgt ud af byggegrunde gennem de senere år, ved Green Hills, Havdrup Vest og Trylleskoven Strand. Eller sagt lidt spidst: Vi har gennem de seneste år solgt ud af arvesølvet, for at få råd til asfalt, plejeboliger, kunstgræs i Havdrup samt løbende vedligehold af vores bygninger.
Netop den strategi kan vi ikke fortsætte med, af den simple årsag, at mængden af kommunale byggegrunde rinder gevaldigt ud de kommende år. Her i 2023 budgetteres der derfor med et forbrug af kommunekassen på 65,1 millioner kroner, for at få enderne til at mødes. Uden nye penge fra et driftsoverskud eller fra salg af grunde, tømmes kommunekassen. Derfor ser vi ind i en fremtid hvor vi fra og med 2024, er nødsaget til at tilpasse vores udgifter.
Lokale besparelser og effektiviseringer venter forude
I tillæg til problemerne med driftsbalancen i Solrød Kommune, har kommunedanmark det generelt svært for tiden. Mens vores byråd har valgt at lave et budget for 2023 med et uændret serviceniveau, har der været besparelser på bordet hos alle vores nabokommuner. I tillæg hertil har Greve Kommune i februar været nødsaget til at finde yderligere 20 millioner i besparelser. Behovet er opstået, da pengene fra staten langt fra følger med i fuld udstrækning, til de opgaver kommunerne er forpligtede til at løse.
Samlet set gør det, at vores byråd nu igangsætter en proces, hvor der skal findes besparelser for ca. 40 millioner kroner årligt, gældende fra 2024 og frem. Jeg er overbevist om at alle byrødderne vil gøre deres yderste, for at vælge de besparelsesmuligheder, som rammer færrest mulige borgere. Vi kommer dog ikke udenom, at der også vil være besparelser, som vil kunne mærkes på den borgernære velfærd.
Men selvom at der er udsigt til en kedelig øvelse, skal vi huske på, at besparelserne ikke kun fører dårligt med sig. Sparerunden vil nemlig muliggøre, at vi i årene frem vil kunne foretage en række nødvendige investeringer i netop velfærden. Pengene skal nemlig bruges på anlægsprojekter som kommer kommunen bredt set til gavn, herunder flere plejehjemspladser, samt mere kapacitet på dagtilbuds- og skoleområdet.
Udover ny kapacitet, er det også på rette tid, at vi får styr på vedligeholdelsen af kommunens bygninger. For her har realiteten desværre været, at der har opbygget sig et vedligeholdelsesefterslæb, da en del af de afsatte vedligeholdelsesmidler ikke er blevet brugt tilpas hensigtsmæssigt.
Fokus på gennemsigtighed og brugerinvolvering
For at give mulighed for at prioritere blandt de forskellige effektiviserings- og besparelsesforslag, er det planen at der skal laves et katalog, der ikke blot rummer de 40 millioner som vi skal ende med at frigøre. Således bliver arbejdsgangen den, at der laves et besparelseskatalog på 70 millioner, som der skal vælges tiltag ud fra.
Kataloget på de 70 millioner kroner vil blive sendt i høring før sommerferien, foruden at de politiske fagudvalg vil komme med deres indstillinger til, hvilke tiltag der bør vælges og vælges fra. Efter sommerferien vil forslagene blive gennemgået, og et samlet budgetforslag med besparelser for 40 millioner kroner, vil blive lavet på den baggrund. Også det samlede budgetforslag vil blive sendt i høring, hvorved at der er lagt op til en endnu større brugerinvolvering, end det normalt plejer at være tilfældet.
At finde 40 millioner kroner, bliver en stor udfordring – men den er nødvendig for at fremtidssikre vores kommune. Jeg håber at gennemsigtigheden i processen, vil vise jer som borgerne, at selvom at visse ændringer godt nok ikke er at foretrække, men at byrådet har valgt netop de løsninger, fordi at alternativerne var endnu dårligere.
Kilde: Emil Blücher