Det er ikke nødvendigvis pakker med kød, man bliver mødt af som det allerførste, når man når hen til slagterafdelingen i SuperBrugsen i Havdrup. For her er der nemlig kommet fokus på convenience-mad – dvs. hjemmelavet mad, som man kan tage med hjem og varme hurtigt.
Sådan har det været det seneste år, hvor Dennis Bereketoglu har været slagtermester i SuperBrugsen i Havdrup.
– Vi er vokset rigtig meget i løbet af det seneste år. Vi udvikler nye ting og prøver rigtig meget af. Og det er særligt den type mad, som er den nemme – men lækre – løsning, som kunderne vil have. Hjemmelavet mad i god kvalitet. Så vi har fjernet kødet, som ellers før lå som det første i slagteren, og erstattet det med convenience-mad, siger Dennis.
Kræset om færdigretterne
Han forklarer, at tiden er en anden, og at de lette løsninger er efterspurgt i en travl hverdag.
– Vi bruger enormt meget tid på færdigretterne. Vi pynter, giver farver, krydrer – og vi får en rigtig god respons. Vi laver det meste selv, og det er meget vigtigt for os, at det er godt. Det er ikke bare klasket ned i en bakke, og så der lagt et låg på. Det er mennesker, der er stolte af det, de laver, der står bag, så der er kræset om det. Det gælder også spegepølser, røgvarer og andre varer, vi har. Vi bruger tid på det. Det produkt, som kunden får i sidste ende, er vi selv glade for og stolte af, siger Dennis og fortsætter: – Vi er nok gået fra at være en kødbutik til at være en butik med luksusmad. Det der ekstra og lækre. Vi vil gerne være en madbutik.
Salg af retter gik amok
Convenience-konceptet rammer meget bredt. Det er både travle børnefamilier i hverdagen og ældre mennesker, der er glade for at få en lækker ret på en nem måde. Og som måske også gerne vil prøve noget anderledes og nyt. Og så er fredagsmenuerne populære.
Da slagtermesteren første gang rykkede færdigretterne ud forrest i forretningen, gik salget helt amok – og det har det sådan set fortsat med i et halvt års tid.
– Vi prioriterer færdigretterne om morgenen før kødet, fordi det er så efterspurgt. Men selvfølgelig har vi også alt det kød, vi plejer. Men det andet har bare fået mere plads, siger Dennis.
Han siger også, at det er noget andet at være slagtermester i dag end for 10 år siden, hvor fokus mere var primært på kød. De vil også gerne arbejde mere med vegetar- og veganerretter – det skal de udvikle på fremover.
Forpligter at være bedst på kundeservice
Slagtermesteren har også kunne mærke krisen det seneste stykke tid, da omkostningerne er blevet højere, og hvor kunderne holder lidt mere på pengene.
– Vi har været påpasselige med at lave for meget. Men man må også tage nogle chancer. Og det har vi gjort. Vi har lavet en masse ja tak-tilbud, og så oplever vi, at folk stadig kommer her trods krise, fordi de godt kan lide det, siger Dennis, der gerne vil arbejde mere på at gøre slagteren endnu bedre. Også en endnu bedre kundeservice, selvom SuperBrugsen i Havdrup ligger nr. 1 i Danmark og vandt prisen for Danmarks bedste SuperBrugsen sidste år.
– Det forpligter at være bedst på kundeservice. Det er hårdt arbejde hver dag at være de bedste, siger Dennis.
Han er meget glad for at være i butikken, som han oplever som utrolig behagelig, og hvor der er meget glade og tilfredse kunder.
– Det er bare en rigtig dejlig butik at komme ind i. Der er en stærk ledergruppe, og alle er gode til at snakke sammen. Det er virkelig en butik, som kunderne aktivt vælger til. Det er fedt, siger Dennis, der har 9 fastansatte og en række ungarbejdere i sin afdeling.
Han peger på, at det vigtigste for dem alle er deres faglige stolthed.
– Vi går op i det, vi laver, og vi er stolte af det. Alle er med til at hæve niveauet og gøre det hele lidt mere lækkert, fordi de går op i det. Alle gør det bedste, de kan – men vi bliver ved med at stræbe efter at gøre det endnu bedre, slutter Dennis Bereketoglu.
Kilde: Viborher