I en ny udstilling på Greve Museum vises nu 25 nye værker. Guld- og sølvnakker, svøbelister, skånetørklæder, kraver, knæduge og kapper er hentet frem fra Greve Museums magasin dybt under jorden. Nogle af dem har været gemt væk i kister, skuffer og skabe i århundreder, mens andre har været brugt af kvinder gennem flere generationer, før de blev taget ind i Greve Museums samling af museumsgenstande. Nu er tekstilerne foreviget på fotografier skabt af den anerkendte, danske kunstfotograf Trine Søndergaard.
Glemsel og hemmeligheder i den danske kulturarv
Trine Søndergaard (f. 1972) har igennem to årtier beriget den danske og internationale kunstscene med kunstfotografier, der gennem et tyst og kraftfuldt billedsprog nysgerrigt udforsker rumlig og materiel eksistens og stilhed. Et gennemgående kunstnerisk interessefelt for Søndergaard har været historiske beklædningsgenstande; tekstiler og materialer. Materialer, som er skabt af dygtige, flittige kvindehænder og skattet for deres udtryk, æstetik og farver. Ting, der engang var tæt på mennesker, der i dag er døde og borte, mens deres ting lever et stille og ofte hengemt liv på museumsmagasiner.
I fotografierne forener Søndergaard det fotografiske blik, Greve Museums historiske tekstiler og lokale unge mennesker, der har været modeller til de nye portrætter. I værkerne blandes den materielle kulturarv og kunstnerens søgende og sanselige tilgang til historien. Søndergaards kunstneriske metode er at hente tekstilerne frem og iscenesætte dem i samspil med unge modeller. Modellerne fra Greve Museums nærområde er som trådt direkte ud af deres egen hverdag og ind i en fremmed verden. De har deres eget tøj og smykker på, håret sidder almindeligt, og i portrætterne opstår en magi, som det er svært at sætte ord på. Søndergaard har udtrykt det således:
Glemsel og hemmeligheder er fascinerende. Det er som om tingene, der har forladt vores verden, har været uden for vores rækkevidde både fysisk og kulturelt, men så genfinder vi dem. De kommer op til overfladen, og vi har kontakt med dem igen. Tekstilerne fortæller os ikke kun deres egen historie, men i mødet med samtidens unge, træder der noget usagt frem – vi ser pludselig noget andet. Der opstår en ubeskrivelig energi, som bliver tydelig og træder frem i billedet.
Faraway Nearby
Udstillingens titel Faraway Nearby spiller på flere store temaer, der er gennemgående i Trine Søndergaards kunst. Et af dem er udforskningen af tid. Søndergaards evne til at fastholde nuet og samtidig åbne en dør til fortiden er unik. Tekstilerne på de unge pigers hoveder er materielt til stede nu og her – fastholdt i værkerne. Men samtidig er de mystiske, ude af kontekst og stemmer fra en fjern fortid. Vi har glemt tekstilernes anvendelse, men de træder frem og møder et moderne udtryk. Noget er fjernt og samtidig helt tæt ved. Titlen udtrykker den dobbelttydighed og de modsætninger, som Søndergaard har lagt ind i portrætterne. Den måde, som Søndergaard har skabt fotografierne på, giver os adgang til et nyt univers, som ikke ligner noget, vi kender. Portrætterne møder os med en sårbarhed, men også med en distance, som gør dem nærmest skulpturelle. Vi ser ikke pigerne, men de store, smukke fotografier gør, at beskueren alligevel kommer helt tæt på detaljer i pigernes eget tøj, hår og hud. At de historiske klædningsstykker ikke bæres i 100 % overensstemmelse med deres oprindelige anvendelse, fremhæver dem på en særlig måde som en museumssamlings genstande, der for længst er fjernet fra deres naturlige sammenhæng og brug. Søndergaard åbner gennem sine valg en sjælden mulighed for os til at få opmærksomheden rettet mod materialitet og historicitet.
Trine Søndergaard
Trine Søndergaard (f. 1972) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Danmarks Fotografiske Billedkunstskole Fatamorgana i 1996. Søndergaard har udstillet bredt i ind- og udland og er repræsenteret i adskillige internationale museumssamlinger. Hun er desuden vinder af den prestigefulde tyske Albert Renger-Patzsch-pris i 2000 og modtog det treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond i 2009. Trine Søndergaard er repræsenteret af Martin Asbæk Gallery.
Lydværk af forfatter Luka Holmegaard
I udstillingen kan publikum også opleve lydværket med titlen Andet end at pynte af forfatter Luka Holmegaard (f. 1990). Værket er skabt til udstillingen på Greve Museum og kredser om temaerne tekstiler, beklædning, tid og de mange historiske lag i de forskellige beklædningsdele, som indgår i fotoudstillingen. De unge kvinders fortællinger om deres eget moderne tøj væves lydligt sammen med fortællinger om fortidens beklædningsgenstande og tekstiler. Holmegaard var i 2020 aktuel med bogen LOOK, der blev nomineret til Politikens Litteraturpris. En bog om tøj, tekstiler og mode.
Udstillingsåbning og -periode
Udstillingens officielle åbningsperiode løber fra fredag d. 8. april til søndag d. 30. oktober.
Udstillingen er realiseret med støtte fra Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Knud Højgaards Fond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
Programaktiviteter
I løbet af udstillingsperioden vil museet invitere til rundvisninger, artist talks og andre events knyttet til udstillingen. Hold øje med museets hjemmeside samt Facebook og Instagram for yderligere info.
Åbningstider og priser
Greve Museum har åbent tirsdag – fredag kl. 11-15, lørdag-søndag kl. 11-16.
Entre: Voksne – 40 kr, borgere i Greve Kommune samt børn op til 18 år – fri entre.
Læs mere på grevemuseum.dk
Kilde: Greve Museum