– Skal vi have en debat om folkeskolen i Solrød?
Som tidligere folkeskolelærer, er skolernes start altid et glædesøjeblik, og jeg ser dagligt, på mine hyppige ture med hunden, børn der cykler forventningsfuld til skole, eller hjem efter en meget lang dag. Glæden i deres øjne når de sammen med kammeraterne snakker om hvad der er sket eller skal ske, kan kun varme en.
Folkeskolerne rundt om i Danmark er ofte småbyers samlingssted, det er her man går til diverse arrangementer, her der bliver afholdt valg eller møder om lokalområdet.
Men giver vi vores børn de bedste skoler vi kan, det vil vi i Moderaterne gerne have en diskussion om, og vi vil gerne se på hvad udviklingen i Solrød har været.
Folkeskolerne skal gives vilkår, der sikrer udviklende og lærende fællesskaber for alle elever. Folkeskolen er sammen med daginstitutionerne en af de vigtigste brikker, når vi taler om at fastholde og tiltrække børnefamilier til kommunen. Hvilket er vigtigt, hvis vi vil bevare den gode kommune Solrød trods alt er, på rigtig mange punkter. Jeg møder ofte forældre der siger, at skolerne er slidte, lokalerne ikke længere lever op til de krav og forventninger de som forældre har. At den generelle samfundsudvikling omkring de fysiske rammer for undervisning, læring eller arbejdsmiljø ikke har fulgt med når det kommer til vores folkeskoler. Det er et område vi i Moderaterne er klar til at se nærmere på.
Man kan ikke altid sætte lighed mellem hvad skolen koster og hvad resultaterne har været, eller hvordan eleverne oplever deres skoler, men målt i udgift pr. elev, lå Solrød i skoleåret 22/23 nede på en 90 plads ud af 98 kommuner. Med andre ord, der er kun 8 kommuner i hele Danmark, der brugte mindre pr elev end vi gjorde i Solrød!
Heldigvis har vi i Solrød gode lærere og nogle folkeskoler, der formår at løfte deres opgave flot, og vi ligger faktisk over landsgennemsnittet når vi ser på 9. klasse karaktergennemsnit, så stor ros herfra på det område. Her er det vigtigt vi lytter til forældre og lærerne så vi kan fastholde de flotte resultater. Desværre er det ikke helt det samme vi ser, når vi fokuserer på elevernes trivsel, som kun er på niveau, eller sågar lidt under landsgennemsnittet. Her er med andre ord noget vi godt kan gøre bedre.
Hos Moderaterne tror vi meget på, at det er hverdagens eksperter der skal være med til, at skabe de resultater vi ønsker i kommunen, vi vil derfor give ”magten” tilbage til skolernes faglige personale (lærere, pædagoger og ledelse) så de i et forpligtende samarbejde, kan skabe de bedste rammer for alle elever, så den enkelte elev kan undervises ud fra egne forudsætninger.
I Moderaterne er vi klar til at lytte og høre hvad andre har gjort sig af tanker, og har du input eller en holdning til dette område, høre vi meget gerne fra dig.
Skrevet af Benjamin Lindberg – Moderaterne