Engelsk- og dramalærer på Solrød Gymnasium, Amalie Hassing, klippede det røde bånd til dramaholdets eksamensforestilling tirsdag aften. Forældre var indbudt til en lille forfriskning, hvorefter de blev bænket til et sandt patchwork af i alt 2 timers drama. Eleverne har før denne aften haft en bred vifte af teatertekster at vælge imellem, udvalgt af Amalie Hassing og viderefortolket af eleverne. Eksamensstykkerne skal ifølge undervisningsministeriets regler vare 4-6 minutter per elev, og ofte bevæger eleverne sig inden for de moderne og ofte absurde stykker.

”Disse tekster kræver stor forståelse fra elevernes side, for det er dem selv, som selvstændigt udtænker koreografi, sceneografi, rekvisitter, udklædning, sminke og dramatiske udsving. Det eneste indhold de har at gøre godt med er typisk de replikker, som den valgte dramatekst består af. Resten finder de selv frem.” Amalie Hassing fortæller videre om sine forventninger til næste års arbejde med skolens dramahold. ”I løbet af forsommeren får vi på Solrød Gymnasium et stort kreativt og rekreativt rum med bløde møbler, spil og særligt relevant for os dramaelskere: En intimscene”. Selvfølgelig  er der den store scene i kantinen, og også Teaterkoncerten giver fantastiske rammer til at arbejde med teater. Men at have et mere personligt, loungeagtigt rum er noget ganske specielt, fortæller hun. Her får skolens musikere, oplæsere og andre dramatikere mulighed for at skabe særlige stemninger, belysninger og lyduniverser også til et mindre publikum, og i den daglige undervisning.

Mens forældrene nød deres børns evner, så sad andre dramaelever med papir og blyant og skrev analytiske iagttagelser ned til efterfølgende aflevering. Og også forældrene blev sat på opgave: At vise deres forskellige reaktioner tydeligt undervejs i forestillingerne, så eleverne kunne afkode – før eksamen – hvad der virker på scenen

Deltag i debatten
Del.

Kommentarer er lukket.