Sundheds- og plejepersonale er en begrænset ressource, og det kan være svært at få enderne til at hænge sammen. Derfor er det vigtigere en nogensinde, at vi finder veje til at få mest mulig kvalitet ud af de ressourcer vi har.
Det handler naturligvis om penge, men endnu mere om, at der ikke er plejepersonale nok at få, hvis vil skal løse de samme opgaver på samme måde til en voksende gruppe ældre borgere.
Spørgsmålet om hvordan vi løser opgaverne bedst og billigst, og hvordan vi sikrer at fagligheden er til stede, der hvor den virkelig er nødvendig er højaktuel.
Derfor bliver problemstillingen også bagtæppet og omdrejningspunktet på det ældretopmøde, vi skal afholde til efteråret.
Vi ønsker at flytte opgaver, som ikke nødvendigvis skal løses af sundhedspersonale til andre faggrupper. Vask af tøj er et oplagt område, som vi allerede tog fat i i 2022, hvor vi indgik aftale med en ekstern leverandør om tøjvask for de visiterede borger i ejet hjem.
Den løsning lægges der op til, at vi nu også anvender på plejecenteret.
Et andet område, der overvejes på plejecenteret, er maden. Hvor og hvordan skal den tilberedes. Livskvalitet og mad er tæt forbundet, så det er vigtigt, at vi finder den rigtige løsning – hvor både oplevelse og kvalitet er prioriteret.
Det skal der arbejdes videre med, og derfor blev byrådets i beslutning i forbindelse genudbud af driften af Christians Have, at vi indtil videre lader flere muligheder stå åbne. Vi skal have tid til at finde den bedste løsning.
Ordningen med “Klippekortet” som har givet de svageste borgere mulighed for hjælp til selvvalgte sociale aktiviteter i og uden for hjemmet, har vi desværre set os nødsaget at sætte på pause resten af året.
Det betyder en service forringelse for de 47 borgere som benytter ordningen – og det er vi rigtig ærgerlige over.
Til den type opgaver håber vi meget på, at frivillige kræfter fremadrettet vil træde til – for vi må erkende, at vi som samfund ikke kan fortsatte med det velfærdssamfund vi kender i dag.
Lene Stevnhoved
Formand for Social, ældre-, og sundhedsområdet