Man kan på mange måder sige, at Thomas Bruhn er tilbage til der, hvor det hele begyndte. Han har nemlig købt værkstedet, hvor han i sin tid begyndte som lærling – på Engvangen 15 i Solrød.
Han blev efterfølgende ansat her og var i 16 år hos Auto Clasen, indtil han åbnede sit eget værksted længere nede ad vejen under navnet Bruhns Auto.
For tre år siden flyttede han med sin virksomhed ind hos Auto Clasen, hvor han lejede sig ind, men nu har Thomas Bruhn købt værkstedet og den private bolig, der hører til.
– Det er både sjovt og mærkeligt at overtage det sted, hvor jeg var lærling. Og det virker lidt uvirkeligt, siger Thomas Bruhn.
Han har i nogle år haft det på tegnebrættet med ejeren af Auto Clasen at skulle overtage værkstedet på Engvangen 15, og han er derfor lettet over, at det endelig kunne lykkes.
Læremester går langsomt på pension
Det er en del af aftalen, at Auto Clasens ejer og dermed Thomas’ tidligere læremester stadig kan have sit værksted der.
– Han laver de indledende øvelser til at gå på pension. Så jeg hjælper ham også, når han har for meget at lave og kan også tage nogle af hans kunder over vinteren, hvor han holder lukket, forsikrer Thomas.
Auto Clasen har nemlig en lang, lang venteliste med kunder, der har amerikanerbiler, som han er ekspert i at fixe.
Det kan Thomas dog også.
– Jeg er jo i tidernes morgen udlært hernede og har arbejdet for Auto Clasen i 16 år, så jeg er også ’opvokset’ med amerikanerbiler. Men da jeg startede for mig selv, fokuserede jeg meget på de ’almindelige’, europæiske biler. Men jeg har helt klart også en passion for veteran- og amerikanerbilerne, og så har jeg et blødt punkt for gamle folkevogne, som jeg selv har et par stykker af. Veteranbiler og amerikanerbiler er virkelig noget, jeg brænder for, siger Thomas.
Ærlighed over for kunderne
Thomas finder stor glæde i at nusse om veteranbilerne, men han har mest fokus på de europæiske biler.
– Men jeg finder en fin balance i det, hvor der er plads til begge dele, siger Thomas.
Han fortæller, at han går meget op i være ærlig over for kunderne.
– Hvis jeg kan se, at der kommer en såkaldt problembil ind, så er jeg meget ærlig over for kunden omkring, om den måske skal direkte på mærkevareværkstedet med det samme. Jeg skal være helt sikker på, at jeg kan følge den til dørs. Så for mig handler det om at være ærlig over for kunden omkring, hvor han eller hun får repareret sin bil bedst muligt. Det er meget vigtigt for mig, forklarer Thomas Bruhn.
Til spørgsmålet om, hvad det betyder for ham at stå med sin egen forretning, er svaret ret klart.
– Jeg har fået fremtidssikret min forretning. Før var jeg på en midlertidig lejekontrakt, men nu ejer jeg værkstedet, og nu kender jeg fremtiden. Nu kan jeg tillade mig at investere i nyt udstyr, fx testudstyr til elbiler, der gør, at jeg er endnu bedre rustet til at løse problemer i alle nye biler – både med el og brændstof, siger Thomas.
Han har ikke umiddelbart planer om at ansatte medarbejdere, medmindre der bliver ekstraordinært travlt. Men til gengæld har han et godt kollegaskab med andre værksteder på vejen.
– Her på Engvangen er der flere værksteder. Vi ser hinanden mere som kollegaer end konkurrenter, og vi arbejder tæt sammen og hjælper hinanden, når der er udfordringer. Det er rigtig rart, siger Thomas.
Kilde: Viborher