Close Menu
VIBORHER – Solrød
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VIBORHER – Solrød
    • NYHEDER
    • KOMMUNE
    • KIRKERNE
    • BIBLIOTEK/KULTURHUS
    • 112
    • SPORT
    • DEBAT/LÆSERBREVE
    VIBORHER – Solrød

    De første elbusser i Solrød Kommune er nu på vejene

    0
    By Lotte Bøgevig on 20. januar 2023 KOMMUNE

    I januar 2023 er busserne på linje 215 fra Solrød Strand St. til Hvalsø St. udskiftet til kun at være elbusser.

    Når du i fremtiden sætter dig i en bus, der står 215 på, så bliver du fragtet rundt helt uden at partikelforurene og med en væsentlig mindre CO2-udledning. Linjen, der kører fra Solrød Strand St. til Hvalsø St., betjenes nemlig nu udelukkende af elbusser. Elbusserne er de første af deres slags i Solrød Kommune.

    “Elbusser er et skridt i den retning, vi som kommune ønsker at gå, og en vigtig brik i at opnå vores klimamål. Det er både godt for CO2-udledningen og en langt mere støjsvag løsning,” siger Kim Sunesen, der er formand for Natur-, klima- og planudvalget i Solrød Kommune.

    Ud over at forurene mindre, så støjer de nye elbusser også mindre, og det forbedrer køreoplevelsen for både passagerer og chauffører. Det vil samtidig kunne mærkes af alle naboer til busstoppesteder, da busserne således også giver færre støjgener og særligt, når de sætter i gang.

    Overgår løbende til el

    De nye elbusser er de første, men de kommer ikke til at være de eneste i Solrød Kommune. Allerede fra februar næste år vil linjerne 121 og 246 også overgå til ren el, inden den sidste linje, linje 220, følger trop i foråret 2025. Alle Solrød Kommunes busser vil således i løbet af foråret 2025 være drevet af el.

    Det er Movia, der står for busdriften i kommunen. De har, ud over dem til Solrød Kommune, leveret elbusser til 11 andre sjællandske kommuner. Det er i alt blevet til 71 nye elbusser, der årligt sikrer en CO2-besparelse på 4.800 tons. Leveringen er en del af et fælles mål mellem Movia, Region Sjælland og Region Hovedstaden samt kommunerne om, at alle Movias busser skal køre fossilfrit i 2030.

    Fakta

    Byrådet besluttede i december 2020 at udbyde buslinje 215 med krav om elbus.

    Busserne oplades på depot i løbet af natten, hvor en fuld opladning tager ca. 2,5 time.

    Der er USB-opladere ved alle sæderne i elbusserne, så de rejsende kan oplade deres mobiltelefoner, mens de er på farten.

    Kilde: Solrød kommune

    Deltag i debatten
    Share. Facebook Twitter Email

    Læs også

    Ny gårdbørnehave i Gl. Havdrup bygges med fokus på genbrug og bæredygtighed

    Nyt fælles beredskab skal styrke trygheden i Solrød Kommune

    Er du klar, hvis krisen rammer: Kom til stort beredskabstopmøde

    Nyt udvalg skal gøre Solrød Kommunes folkeskoler endnu bedre

    Nyt støjudvalg fortsætter kampen mod støj fra motorvejen

    Solrød Strandrenselaug har købt ny og bedre strandrensemaskine

    Demens rammer også midt i livet: Heidi og Dan efterlyser netværk til yngre demensramte

    Mistænker dumpning af slam: Solrød Kommune anmelder forurening til politiet

    Ny rapport: Solrød Kommunes folkeskoler klarer sig fortsat godt

    Solrød Kommune ansætter ny direktør med stærk profil

    Farvel til heldagsparkering: Nye regler skal give borgerne bedre plads ved rådhuset

    Solrød Kommune afslutter salg af biogasanlæg: Millioner til lokale investeringer

    Solrød Kommune fastholder topplacering: Blandt Danmarks hurtigste til byggesager

    Fra vision til virkelighed: Byrådet godkender næste skridt for Solrød Bymidte

    Borgerservice rykker midlertidigt til biblioteket

    Natureventyr i Solrød

    Nyt liv til Solrød Rådhus: Åbent for borgerne efter lukketid

    Solrød Kommune kan bryste sig af nogle af Danmarks sejeste idrætslærere!

    Borgmesterens nytårshilsen

    Nye lokalplaner på vej for Karlstrup Landsby og Gl. Havdrup

    annonce
    TILMELD NYHEDSBREVET

    FACEBOOK
    Vi bor her
    • SENESTE NYT
    • MEST LÆSTE
    5. juni 2026

    Nyt kompetencecenter skal forebygge selvmord – samtidig får flere hurtig hjælp lokalt

    3. juni 2026

    Ny gårdbørnehave i Gl. Havdrup bygges med fokus på genbrug og bæredygtighed

    2. juni 2026

    KØGE KULTUR FOND KALDER PÅ ANSØGERE

    2. juni 2026

    Mystisk episode i Solrød: Pige ramt af hagl på egen trampolin

    2. juni 2026

    Nyt fælles beredskab skal styrke trygheden i Solrød Kommune

    27. oktober 2025

    Klumme af Brian Mørch

    27. oktober 2025

    REMA 1000 fylder 1 år

    27. oktober 2025

    Morten Scheelsbecks visioner for Solrød Center

    27. oktober 2025

    Solrød Centerforening: Tak for et inspirerende borgermøde – nu skal visionerne blive til virkelighed

    27. oktober 2025

    SFs visioner for Solrød Center

    annonce
    • rel="nofollow"
    annonce
    annonce
    Arlo Medier
    2680 Solrød Strand
    Telefon: 4038 1501
    E-mail: arlomedier@gmail.com
    Copyright Viborher.dk
    KONTAKT OS
    • SALGSAFDELINGEN
    • REDAKTIONEN
    • ADMINISTRATION
    © 2026 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.