Særligt naturen og kommunens beliggenhed er blandt de kendetegn, der gør, at solrødderne holder af at bo i Solrød Kommune. Det viser Solrød Kommunes store borgertilfredshedsundersøgelse.
En skøn uspoleret kyststrækning, grønne skovområder og en dragende kalkgrav med isblåt vand – alt sammen kun 30 minutter i S-toget fra København. Det er noget af det, der kendetegner Solrød Kommune, og det er samtidig blandt de kvaliteter, der gør, at solrødderne samlet set er rigtige glade for at bo i Solrød Kommune.
Det viser Solrød Kommunes store borgertilfredshedsundersøgelse, som flere end 18.000 af kommunens borgere over 18 år har været inviteret til at deltage i. Det er syvende gang, at byrådet spørger borgerne om, hvad de synes om at bo i Solrød Kommune. Formålet med undersøgelsen er at give det nye byråd et godt grundlag at udvikle kommunen på og træffe beslutninger ud fra ved at give dem et indblik i borgernes holdninger.
I undersøgelsen svarer hele 86 procent af de borgere, der har deltaget, at de er meget tilfredse eller delvist tilfredse med at bo i kommunen. Andelen af borgere, der er meget tilfredse med at bo i Solrød Kommune er endda vokset fra 34 procent ved sidste borgertilfredshedsundersøgelse i 2018 til 46 procent i 2022. Kun 6 procent er utilfredse med at bo i Solrød Kommune. Samtidig vil 65 procent enten i meget høj grad eller høj grad anbefale andre at flytte til kommunen.
Blandt de ting, Solrødderne er mest glade for i kommunen, er bl.a. naturen, beliggenheden og muligheden for offentlig transport. Også kommunens affaldsordning og muligheden for at dyrke motion og idræt scorer højt i undersøgelsen.
Borgerne svarer desuden, at blandt de emner, som de helst ser, at byrådet prioriterer højest, er ældre, natur og grønne områder og børn. Til gengæld ser borgerne gerne, at byrådet prioriterer emner som ‘byudvikling’, ‘veje og infrastruktur’ og ‘kultur- og fritidsaktiviteter’ lavest. Emnet ‘lav skat’ deler vandene hos borgerne. Det er nemlig både det emne, som 39 procent mener, byrådet skal prioriteres lavest, og det emne, som 28 procent mener, byrådet skal prioriteres højest.
“Man kan læse en borgertilfredshedsundersøgelse på mange måder. Jeg bemærker dog, foreningslivet samt vores natur er vurderet højt. Derimod er der relativt få borgere, som mener, at vi har et attraktivt byliv i Solrød Kommune på trods af, at byudvikling er dén ting, som borgerne finder mindst vigtig. Borgernes prioritering af et givent området er derfor ikke nødvendigvis i overensstemmelse med områdets image. Netop den slags dynamikker hjælper undersøgelsen byrådet med at forstå, så det kan indgå i vores prioriteringer,” siger borgmester Emil Blücher.
Plads til forbedring
På trods af en generel tilfredshed hos borgerne viser undersøgelsen også, at der er områder med potentiale for forbedring. Fx peger undersøgelsen på, at flere borgere har en opfattelse af, at kommunen ikke lytter til borgerne. Kun 13 procent svarer, at de i meget høj grad eller i høj grad oplever, at kommunen lytter til borgerne. 39 procent svarer, at kommunen i lav grad eller slet ikke lytter til borgerne.
Også i forhold til byrådets arbejde er der mulighed for fremgang. Bl.a. er det kun 32 procent af borgerne, der enten er meget enige eller enige i, at der er åbenhed i forhold til byrådets arbejde, og kun 24 procent mener, at byrådet lytter til de meninger, borgerne har.
“Borgertilfredshedsundersøgelsen bekræfter mig i, at vi har et problem med tilliden mellem vores borgere og byråd. Men jeg håber, at de planlagte tiltag i forhold til åbenhed og borgerinddragelse over tid vil være med til at genetablere tilliden. Eksempelvis har vi indført byråds-tv og har fra maj måned ansat en borgerrådgiver i kommunen. Byrådet har også for nyligt afholdt en temadag om borgerinddragelse og igangsætter snart konkrete tiltag – herunder et opgaveudvalg som skal arbejde med en helhedsplan for Havdrup.
Fakta
Byrådet fik på byrådsmødet den 27. april 2022 en orientering af resultaterne af byrådets borgertilfredshedsundersøgelse 2022.
Spørgsmålene i byrådets borgertilfredshedsundersøgelse tager udgangspunkt i byrådets vision om, at Solrød Kommune skal være det bedste sted at leve og bo. Spørgeskemaet har været holdt kort og godt for at motivere flere borgere til at svare, og det er lykkedes i en sådan grad, at 33 procent af de flere end 18.000 adspurgte borgere har svaret på undersøgelsen.
Kilde: Solrød Kommune