I disse uger modtager alle borgere over 15 år, et brev om Digital Post. Dette gælder selvfølgelig ikke, hvis du er fritaget for at modtage Digital Post.
Værd at vide om Digital Post
Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du er over 15 år og har et CPR-nummer. Du kan modtage Digital Post fra det offentlige på borger.dk eller i e-Boks.dk, alt efter hvad du foretrækker. Hvis du ikke selv har tilmeldt dig inden 1. november sker dette automatisk. Er du ikke i stand til at bruge Digital Post, kan du søge om fritagelse i Borgerservice.
I Borgerservice vejleder vi dig også om Digital Post, og hjælper dig igang med at bruge Digital Post.
Hvad er Digital Post?
Digital Post er din personlige og sikre postkasse på borger.dk.
Med Digital Post kan du:
• Modtage post fra det offentlige, fx Pensionsmeddelelser og indkaldelser til bilsyn
• Sende post til det offentlige
• Slippe for ringbind og rod i rudekuverterne
• Opbevare dokumenter og breve sikkert
• Gøre Danmark grønnere
• Være med til at spare det offentlige for op mod 1 mia. kr. om året.
Digital Post er tilknyttet dit CPR-nummer og følger dig overalt – uanset om du flytter eller er ude at rejse. Du kan vælge at få besked på e-mail elle sms, når du modtager ny Digital Post.
Digital Post fra offentlige myndigheder er samme slags breve, du allerede modtager i din fysiske postkasse fx fra kommunen, sygehuset, ATP eller SKAT. Det kan være patientindkaldelser, forskudsopgørelsen eller svar på en ansøgning. Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog. Forskellen fra traditionel papirpost eller en e-mail er, at digital post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet.
De sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post fra det offentlige, er borger.dk og e-Boks.dk. Den Digital Post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.
Sådan tilmelder du dig Digital Post
Du tilmelder dig Digital Post på hjemmesiden www.borger.dk. Brugen af Digital Post forudsætter, at du har NemID. NemID bestiller du på www.nemid.nu. eller får den udstedt i Borgerservice.
Fritagelse for Digital Post
Hvis du ikke er i stand til at bruge Digital Post kan du blive fritaget, hvis du opfylder betingelserne for fritagelse. Du skal møde personligt op i Borgerservice for at blive fritaget eller give en anden person fuldmagt til at søge fritagelse på dine vegne. Fritagelse sker for to år ad gangen. I særlige tilfælde kan der gives permanent fritagelse.
Besked om breve i Digital Post
Den første gang du får digital post, modtager du også et brev med besked om, at der er digital post. Derfor er der ingen risiko for, at post går tabt eller ikke bliver opdaget.