Solrød Kommune efteruddanner alt pædagogisk personale i daginstitutionerne i metoden læringsmiljø og pædagogisk analyse for at sikre et fagligt kvalitetsløft i alle dagtilbud.
28. august 2014 går startskuddet. De cirka 250 ansatte i Solrød Kommunes daginstitutioner skal i løbet af de næste tre år igennem den samme efteruddannelse i læringsmiljø og pædagogisk analyse (LP), og denne torsdag aften samles alle til den første undervisning, fortæller pædagogisk konsulent Bianca Lauge:
– Jeg glæder mig meget til at vi kommer i gang. Jeg ved, det også bliver hårdt arbejde ude i institutionerne, men jeg er sikker på, at vi får rigtig meget ud af det.
I sidste ende er målet, at personalet bliver endnu bedre rustet til fortsat at sikre, at børnene har en positiv udvikling, og at de trives:
– Ved at sende alle pædagogiske medarbejdere på den samme uddannelse, får vi et fælles kompetenceløft, som betyder at vi fremadrettet taler samme sprog og bruger samme arbejdsmetoder, og dermed kan leve op til de krav der i dag stilles til vores institutioner, siger Bianca Lauge.
En rød tråd fra 0-16
I vuggestuen Spiren er de 14 medarbejdere som skal deltage i efteruddannelsesforløbet. Det er både pædagoger, medhjælpere og leder Helle Mathiasen, som også ser en stor værdi i, at uddannelsesforløbet omfatter alle:
– Det, at vi får en fælles flade, som vi arbejder ud fra, er rigtigt godt. Både her i huset, men også i hele kommunen. Vi sender jo børn videre til børnehaverne, som sender videre til skolen. Medarbejderne imellem og forældrene vil opleve, at vi taler børn og arbejder med børn i problemer på den samme måde, siger Helle Mathiasen.
Tidligere har ansatte på alle kommunens skoler været igennem et tilsvarende undervisningsforløb i LP, og det har været en medvirkende faktor til, at det netop er en uddannelse i LP, der nu bliver lanceret for medarbejderne i dagtilbuddene, så der er en rød tråd i arbejdet med børnene i kommunen fra 0-16 år.
Længere varende uddannelsesforløb
Uddannelsen strækker sig over tre år. I første omgang skal personalet deltage i tre uddannelsesaftner i løbet af efteråret 2014. Derudover er der dannet arbejdsgrupper – kaldet LP-grupper – i institutionerne, som alle skal deltage i. Hver gruppe har tilknyttet en vejleder, som guider dem gennem uddannelsesforløbet.
Leder i vuggestuen Spiren Helle Mathiasen er glad for den måde uddannelsen er organiseret på:
– Jeg har en forventning om, at vi i LP-grupperne vil få nogle gode snakke omkring børnene, og at uddannelsen vil gøre os endnu mere faglig funderet i vurdering af, hvad der kan være omkring et barn og hvordan vi kommer videre. Og fordi alle er med i grupperne, vil vi få spredt viden mellem medarbejderne. På sigt tror jeg, det vil blive en naturlig del af vores hverdag.
Arbejdsgrupper bliver fulgt og hjulpet
Vejlederne for LP-grupperne er PPR-personale, som alle har været på efteruddannelse i LP i Norge. Det betyder, at det er kollegaer, som i forvejen har deres gang i institutionerne, fortæller pædagogisk konsulent Bianca Lauge:
– Tanken er også, at vejlederne skal blive ved med at følge LP-grupperne, og på den måde være med til at sikre, at LP på sigt bliver en integreret del af arbejdet med børnene.