Der er allerede alt for meget støj fra både motorvej og jernbane i Solrød Kommune. Samtidig er der intet behov for en Ring 5, så langt øjet rækker. Derfor vil Venstre i Solrød have fjernet planerne om en Ring 5 og i stedet have effektiv indsats mod støj, som borgerne kan mærke. Det siger borgmesterkandidat Kim Kliver.
I over 50 år har der været reserveret arealer til en ny motorvej, Ring 5, men nu skal det være slut, mener Venstre i Solrød. De ser ikke noget fremtidigt behov for at have arealreservation og en transportkorridor, der både giver ekstra støj og hæmmer alle andre initiativer – og hvor der slet ikke er udsigt til, at der overhovedet kommer en Ring 5.
“Arealreservationen til Ring 5 har nået sin udløbsdato. Efter 50 år er der ingen udsigt til en Ring 5-motorvej, så det er på tide at sløjfe planerne. Grundejerne kan ikke udvikle noget, og selv hvis de får dispensation, risikerer de at skulle rive det ned. Det gør det problematisk at kunne låne til så meget som en lagerhal. Det giver også bare mere støj,” siger borgmesterkandidat i Solrød, Kim Kliver (V).
Intet sket i 50 år
Transportkorridorerne er udlagt, så det er muligt i fremtiden at bygge motorvej, nedlægge naturgasledninger og andre infrastrukturer. Men selv efter 50 år er der ikke udsigt til noget Ring 5 – altså en motorvej. Det er baggrunden for, at Kim Kliver (V) nu foreslår, at transportkorridoren nedlægges eller reduceres.
“Helst så vi transportkorridoren helt sløjfet. Og som minimum Ring 5 sløjfet. Det er ikke en motorvej, som der har vist sig behov for gennem de sidste fem årtier. Så lad os få det sløjfet og i stedet få udviklet arealerne fornuftigt,” siger Kim Kliver.
Behov for støjregulering
Samtidig med at transportkorridoren og Ring 5 droppes, mener Venstre, at Solrød Kommune bør skabe så meget fokus på problemet, at staten afsætter penge til nedsættelse og bekæmpelse af den sundhedsskadelige og generende støj i Solrød.
“Vi er ret plaget af støj, særlig fra motorvejen, men også fra jernbanen. Der er gennem de seneste år kommet mere og mere viden om, hvor skadeligt støj rent faktisk er for menneskers helbred og trivsel. Ser man i Vejdirektoratets Støjhandlingsplan, så er der i alt 2.950 boliger i kommunen, der er udsat for et støjniveau over den vejledende grænseværdi på 58 dB. Så der er et kæmpe behov for, at der bliver gjort noget,” siger Kim Kliver, der peger på, at støjreduktion kun kan ske med statslige midler, ligesom motorveje er statsveje.
Trods de mange boliger i farezonen er der ikke afsæt penge fra staten til at etablere støjskærme Solrød Kommune
Det mener Venstres borgmesterkandidat, Kim Kliver, er helt uholdbart
Pres skal øges
“Vi skal have lagt et ekstra pres på Vejdirektoratet, så vi kan få lavet en større indsats langs Køge Bugt Motorvejen, der løber igennem Solrød Kommune. Vi kender løsningen og det økonomiske omfang – nu skal vi handle for borgernes skyld. Solrød Kommune har nedsat et § 17, stk. 4 udvalg, der skal arbejde med det. Det har siddet i et helt år, og det borgerne er interesseret i, er jo at der kommer støjsikring. Ikke rapporter og strategier. Så vi skal altså have skruet op for tempoet,” siger Kim Kliver. Selvom Venstre ikke stod bag nedsættelse af udvalget, er der fuld opbakning til at få bekæmpet støjen.
Står det til borgmesterkandidat Kim Kliver (V), så bør Solrød Kommune være selvskrevet til at få adgang til eksterne puljemidler til støjbekæmpelse.
”Der er kommet rigtig meget viden om hvor skadelig støj er, så vi bør række ud til universiteterne og forskningsverdenen, for at få den nyeste viden med – og måske være med til at give andre viden. Som en lille kommune burde vi være et attraktivt sted at lave forsøg af nye forskningsbaserede tests eller metoder”, siger han.
Kim Kliver understreger også vigtigheden af at forstærke samarbejdet med andre kommuner langs Køge Bugt Motorvejen. Ved at arbejde sammen kan kommunerne øge opmærksomheden på støjproblematikken og finde fælles løsninger.
Kilde: Venstre i Solrød