Lad os ikke tale Solrød – eller vores medarbejdere – ned
Kronik af Emil Blücher, Borgmester (LA)
Da TV 2 Kosmopols “Kampen om krydset” rullede over skærmen, gik der ikke længe, før Jonas Ring Madsen (S) påstod, at ældreplejen i Solrød er blandt landets dårligste. Lidt efter lød det fra Kim Kliver (V), at utrygge medarbejdere skaber utrygge ældre. Jeg forstår godt, at man vil markere sig i en valgkamp. Det gør jeg også selv.
Men ordene sætter sig hos både borgere og medarbejdere. Derfor har vi et ansvar for at tale på et oplyst grundlag.
Stigende medarbejdertrivsel og tilsyn uden anmærkninger
Vi har netop modtaget resultatet af det eksterne og uvildige tilsyn med den kommunale hjemmepleje fra september. Her fremgår det, at alle temaer i den nye ældrelov er opfyldt. Det seneste uanmeldte tilsyn i den kommunale del af Plejecenter Christians Have viser også, at kommunen i meget høj grad lever op til de fastsatte temaer. Ved sådanne tilsyn laves der både praksisobservationer og samtaler med medarbejdere, ledere, beboere og pårørende.
Vores plejecenter og rehabiliteringsafsnit har desuden ikke haft rekrutteringsproblemer i årevis, hvilket typisk afspejler, at hverdagen og driften hænger sammen.
Ser vi på trivslen, peger pilen samme vej. I trivselsundersøgelsen for 2025 vurderer medarbejderne i den kommunale hjemmepleje “ordentlig og respektfuld kommunikation fra nærmeste leder” til 4,7 på en skala fra 1 til 5. “Lederens tilgængelighed i hverdagen” ligger også på 4,7, og “lederen er generelt en god leder” på 4,6. Det er flotte tilbagemeldinger – både i forhold til andre kommuner og i forhold til andre områder i Solrød Kommune.
Når vi spørger, om man vil anbefale andre at søge job i Solrød Kommune, er tendensen den samme. Omlægningen til faste teams betyder, at alle stillinger nu er besat, bortset fra én. Samtidig skaber de små teams mere stabil planlægning og færre skift for borgerne.
Det går godt med forebyggelsen i Solrød Kommune
Når der i pressen siges, at der er skåret ned på hjemmeplejen, fordi en mindre andel borgere får hjemmehjælp end for ti år siden, overses en vigtig forklaring: forebyggelsen virker. De forebyggende hjemmebesøg og kronikerindsatsen, genoptræning og rehabilitering, arbejdet mod ensomhed og understøttelsen af frivillige tiltag trækker i samme retning og gør flere borgere mere selvhjulpne.
Et konkret eksempel er tiltaget DigiRehab, som er et program for individuelle træningsforløb i eget hjem. Her har 82 procent af deltagerne fastholdt eller reduceret behovet for hjælp, og resultaterne ligger over landsgennemsnittet. Det er et tegn på, at indsatsen virker i praksis.
Lad os diskutere på et oplyst grundlag
Jonas og Kim må naturligvis gerne være uenige med mig politisk. Det er forventeligt, når vi repræsenterer tre forskellige partier. Men når man beskriver Solrøds ældrepleje som blandt landets dårligste eller sætter lighedstegn mellem utrygge medarbejdere og utrygge ældre, rammer det ved siden af det billede, som tilsyn, nøgletal og medarbejdernes egne svar viser.
Vi står midt i store forandringer med en ny ældrelov og kommende ændringer på sundhedsområdet. Det kan mærkes i hverdagen, og der vil helt naturligt opstå ting, vi skal justere. Det gør vi løbende – med åbenhed om tallene og tæt dialog med medarbejdere, borgere og pårørende.
Og ja, nogle gange går det skævt. Da vi rullede de faste teams ud i april, kørte det ikke perfekt fra dag ét.
Omorganiseringen betød, at borgerne skulle vænne sig til nye ansigter i hjemmene, og i en periode havde vi et for højt vikarforbrug og sygefravær. Netop dér gennemførte staten en måling af brugertilfredsheden. Resultatet blev selvsagt lunkent, og det tager vi på os.
Siden er resultaterne dog begyndt at vise sig. Vikarforbruget er faldet, sygefraværet er lavere, og det går godt med rekrutteringen. I praksis betyder det, at borgerne i højere grad møder de samme faste medarbejdere, hvilket netop er hensigten med de faste teams.
En indsats, der fortjener ros
I begyndelsen af 2024 var jeg i praktik i en uge på sundhedsområdet. Jeg fulgte de forebyggende hjemmebesøg, var med i den kommunale hjemmepleje og sygepleje (herunder akutfunktionen), og besøgte rehabiliteringsafsnittet samt både de skærmede demensafsnit og de almindelige afsnit på Plejecenter Christians Have. Det gav et konkret indblik i hverdagen og en stor respekt for den faglighed, som medarbejderne møder vores borgere med.
Til jer, der hver dag går på arbejde på ældre- og sundhedsområdet i Solrød, skal der derfor lyde en stor tak. I holder fast, også når tempoet er højt og forandringerne mange. Lad jer ikke slå ud af de politikere, der taler jeres arbejde ned. I skaber tryghed og værdighed for vores borgere. Tak for jeres indsats.



