Svar til Farid Faizi (SF)
Bedre cykelforhold dér, hvor de mangler – ikke dobbelt op
Tak for læserbrevet om krydset Tjørnholmvej/Tværvej og for at dele den ubehagelige oplevelse, din søn havde på vej til Munkekærskolen. Det glæder mig, at han slap uden alvorlige skader.
Jeg kender selv strækningen rigtig godt. Fra 2018-2023 boede jeg i Egeparken ud til Tværvej, og kender derfor både cykelstier og veje i området godt. Derfor vil jeg gerne nuancere billedet en smule: Lige her har vi faktisk allerede en sikker cykelrute. Den følger et lukket stisystem fra Solrød Center ved Matas, over broen ved Solrød Byvej og videre langs s-banen, helt frem til fodgængerfeltet ved Munkekærskolen. Netop den rute er etableret for at lede børn og voksne uden om tung trafik og farlige kryds.
En lille omvej kan være prisen for høj sikkerhed
Jeg skriver det med respekt for situationen, for det kan lyde bedrevidende oven på en påkørsel. Men vi ser desværre en tendens til, at nogle fravælger de sikre stier for at tage den direkte vej på kørebanen og spare et minut eller to. Det gælder på Tværvej, men også mellem Jersie Strand og Jersie, hvor nogle vælger motorvejsbroen og ruten gennem transportcenteret i stedet for den lukkede sti med tunnel under motorvejen. Vores lukkede stisystem er svært at matche på sikkerhed, og det mister sin effekt, hvis det ikke bliver brugt.
Af samme grund er det efter min mening ikke klogt at begynde at anlægge et parallelt net af cykelstier og lyskryds de steder, hvor der allerede findes en tryg, adskilt rute. Det vil både være dyrt og ikke nødvendigvis give mere sikkerhed samlet set.
Ja til bedre cykelforhold
Til gengæld er der steder, hvor vi reelt mangler sikre forbindelser, og dér bør vi sætte ind. I Havdrup mangler vi både en cykelsti mod Ørsted og en tryg rute mod Roskilde. Ved Green Hills var der oprindeligt planlagt en cykelsti mod Køge Nord, men projektet faldt desværre, da Køge Kommune ikke ville medfinansiere, selv om staten stod klar til at betale halvdelen. Den slags projekter mener jeg, at Solrød Kommune skal arbejde videre med.
Og der sker faktisk også en del med vores stisystemer i disse år. Mellem Kirke Skensved og Naurbjerg er der endelig udsigt til en sikker løsning ved jernbanen, så cyklister kan krydse uden at komme ud på vejbanen. Der er kommet lys på cykelstien mellem Havdrup og Kirke Skensved, og næste år kommer turen til strækningen mellem Solrød Landsby og Jersie Landsby, hvor der også opsættes gadelys.
Ved Uglegårdsskolen har vi desuden etableret en ny fodgængerovergang med tilhørende cykelsti, så skolevejen bliver tryggere. Det er konkrete forbedringer, der gør en forskel i hverdagen for kommunens cyklister, og for børn og forældre på vej til skole.
Jeg deler ønsket om trygge skoleveje i hele kommunen. Min pointe er, at vi får mest sikkerhed for pengene, når vi prioriterer de steder, hvor der slet ikke er sikre alternativer i dag, samtidig med at vi opfordrer både børn og voksne til at bruge de stier, der allerede er anlagt for at beskytte dem.
Med venlig hilsen
Emil Blücher
Borgmester (LA), Solrød Kommune


