Den nye Mazda2 er netop kåret til årets bil i Japan 2014-2015. Mazda2 er den fjerde model i den nye generation af biler fra Mazda og den anden Mazda-model i tre år, der vinder Japans fornemste bilpris. Samme hæder tilfaldt nemlig Mazda CX-5 i 2012-2013.
Årets Bil i Japan, Mazda2, er Mazdas bil i det såkaldte B-segment, er snart klar til at debutere på det europæiske marked. Det sker nærmere bestemt til foråret næste år, men allerede nu kan Mazda afsløre flere detaljer om den nye bil.
Mazda2 er altid 5-dørs og minder stærkt om konceptbilen Hazumi, der blev vist på biludstillingen i Geneve i foråret. I interiøret genkender man mange elementer fra den større Mazda3. Det betyder blandt andet, at Mazda2 kan leveres med et head-up display, der viser hastigheden og andre informationer højt oppe i førerens synsfelt. Mazdas avancerede infotainment-system med en 7 tommer stor trykfølsom skærm screen øverst på instrumentbrættet og en HMI Commander mellem forsæderne kan også leveres til den nye Mazda2.
Under motorhjelmen er der fire forskellige motorer at vælge imellem, deriblandt en helt ny 1.5-liters Skyactiv-D dieselmotor med 105 hk og et maksimalt drejningsmoment på 220 Nm. Med denne motor kører Mazda2 op til 29,4 km/l ved blandet kørsel. Mazda2 kommer også med tre forskellige 1.5-liters Skyactiv-G benzinmotorer, der yder henholdsvis 75, 90 og 115 hk. Med disse motorer, kører Mazda2 henholdsvis 21,3, 22,2 og 20,4 km/l. Kræfterne overføres til forhjulene via 5- eller 6-trins manuelle gearkasser eller en 6-trins automatisk gearkasse. Samtlige gearkasser er nyudviklede, kompakte og lette.
Undervognen er også konstrueret efter Mazdas SKYACTIV-principper, og målet har været at opnå en tilstand af ”Jinba Ittai”. Det er et japansk begreb, der udtrykker den tilstand, der opstår, når en rytter er et med sin hest. I praksis betyder det, at Mazda2 både er komfortabel og dynamisk med en præcis og direkte styring.
Den nye Mazda2 er desuden meget veludstyret med ny og moderne teknik, ikke mindst på sikkerhedsområdet. Det bliver blandt andet muligt at købe Mazda2 med Blind Spot Monitoring (BSM), der er udvidet til også at advare om genstande, der nærmer sig fra siderne, når man eksempelvis bakker ud af en parkeringsbås. I den letteste version vejer Mazda2 bare 970 kg på trods af, at den har den stærke og sikre SKYACTIV-karrosseristruktur. Det skyldes en udbredt brug af let og ultralet højstyrkestål
Kom og oplev den nye Mazda 2 hos Gunner Due Biler
Phillip Due
AUTORISERET OPEL – FORD – MAZDA – SUZUKI FORHANDLER
Tangmosevej 105
4600 Køge
T + 45 56 65 34 00
phillip.due@gunnerdue.dk
www.gunnerdue.dk
Den nye Mazda2 | |||||||||||
Motorer | SKYACTIV-G 1.5 (75 HK) | SKYACTIV-G 1.5 (90 HK) | SKYACTIV-G 1.5 (115 HK) | SKYACTIV-D 1.5 | |||||||
Maks. ydelse | HK/omdr. | 75/6.000 | 90/6.000 | 115/6.000 | 105/4.000 | ||||||
Maks. moment | Nm/omdr. | 135/3.800 | 148/4.000 | 148/4.000 | 220/1.400-3.200 | ||||||
Miljønorm | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 | |||||||
Transmission | 5MT | 5MT | 6AT | 6MT | 6MT | ||||||
Brændstoføkonomi | Km/l | 21,3 | 22,2 | 20,8 | 20,4 | 29,4 | |||||
CO2-emission | g/km | 110 | 105 | 112 | 115 | 89 |
Dimensioner | ||
Længde | mm | 4.060 |
Bredde | mm | 1.695 |
Højde (uden antenne) | mm | 1.495 |
Akselafstand | mm | 2.570 |