Close Menu
VIBORHER – Solrød
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VIBORHER – Solrød
    • NYHEDER
    • KOMMUNE
    • KIRKERNE
    • BIBLIOTEK/KULTURHUS
    • 112
    • SPORT
    • DEBAT/LÆSERBREVE
    VIBORHER – Solrød

    Læserbrev: Hvorfor køber Solrød Kommune kinesiske biler?

    0
    By Lotte Bøgevig on 13. maj 2026 DEBATINDLÆG, LÆSERBREVE, NYHEDER

    Jeg har flere gange set hjemmeplejen i Solrød køre rundt i nye BYD-biler.

    Af Mads Ramstedt, Formand for Konservativ Ungdom i Køge Bugt

    Jeg har flere gange set hjemmeplejen i Solrød køre rundt i nye BYD-biler. Kommunen bruger stadig blandt andet Opel, som man også tidligere har købt ind, men det virker tydeligt, at kinesiske biler nu også er en del af hjemmeplejens køretøjer. Det fik mig til at tænke over en debat, som efter min mening fylder alt for lidt lokalt.

    Der bliver talt om forsyningssikkerhed, beskyttelse af europæisk industri og mindre afhængighed af Kina fra Christiansborg og EU og det er jeg grundlæggende meget enig i. Kina er ikke bare endnu en handelspartner i rækken. Det er et autoritært kommunistisk styre med helt andre interesser og værdier end vores. Derfor virker det mærkeligt, når danske kommuner samtidig sender flere og flere skattekroner til kinesiske virksomheder, blot fordi produkterne er billigere. Solrød Kommune arbejder med bæredygtig transport samt samling af kommunens bilpark og meget af det giver god mening. Kommunen ønsker at reducere CO2-udledningen, optimere driften og spare penge for borgerne. Det er helt rimelige hensyn at tage.

    Men vi må heller ikke blive så fokuserede på pris og effektivitet, at vi glemmer vores værdier og sikkerhed. Ja, BYD laver billige elbiler. Det er næppe helt tilfældigt. Kinesiske virksomheder er massivt støttet af staten og konkurrerer ikke på samme vilkår som europæiske producenter. På kort sigt kan det måske se økonomisk attraktivt ud, men på længere sigt risikerer vi at svække europæisk industri og gøre os endnu mere afhængige af Kina.

    Der har samtidig været debat om kinesisk teknologi og sikkerhed. I København kører der allerede BYD-busser, og fra selv samme modeller har undersøgelser fra Norge vist, at kineserne kan stoppe og fjernstyre busserne. Samtidig arbejder Solrød Kommune selv med GPS-tracking og indsamling af data fra bilerne for at optimere driften. Moderne biler i dag er enormt afhængige af data og teknologi, som producenterne i Kina jo så også kan få fat i.

    Om alle sikkerhedsbekymringer er helt berettigede eller ej, ændrer ikke ved, at bekymringerne i sig selv bør være nok til at undgå biler fra et diktatur. Kommunale indkøb bør ikke kun handle om den billigste løsning her og nu. De skal handle om ansvar med langsigtede planer og hensyn til hvilke lande vi ønsker at støtte med borgernes skattekroner.

    Jeg mener ganske enkelt, at det er et dårligt signal, når Solrød Kommune vælger at gøre sig mere afhængig af kinesisk teknologi og kinesiske virksomheder.

    Vi bør bevæge os i den modsatte retning.

    Deltag i debatten
    Share. Facebook Twitter Email

    Læs også

    “Drømmen blev til virkelighed: Nu vil de skabe nyt liv ved Solrød Strand”

    Konservative: Politisk aftale styrker seniorer, skoler, idræt og fællesskaber

    40 år med omsorg blev belønnet med kongelig medalje

    Penge fra salg af Solrød Biogas skal nu ud at arbejde for borgerne

    Mia Blichfeldt vender hjem til Solrød – og tager fransk stjernespiller med

    Medaljer til Budokan ved Gladsaxe Karate Cup

    Den Mobile Blodbank kommer til Solrød – der er brug for blodgivere

    Sommerbogen 2026: Solrøds børn inviteres med i Danmarks største læsekonkurrence

    Debatindlæg: Ti måneder mellem møderne: Er støjbekæmpelse virkelig en prioritet?

    Fra verdensrekorder under isen til sikkerhed i 10 kilometers højde

    Solrød Comets’ U17-herrer kronet som suveræne mestre i 1. division

    Cykelferie uden grænser – foredrag med Jens-Erik Larsen

    Nyt kompetencecenter skal forebygge selvmord – samtidig får flere hurtig hjælp lokalt

    Ny gårdbørnehave i Gl. Havdrup bygges med fokus på genbrug og bæredygtighed

    KØGE KULTUR FOND KALDER PÅ ANSØGERE

    Mystisk episode i Solrød: Pige ramt af hagl på egen trampolin

    Nyt fælles beredskab skal styrke trygheden i Solrød Kommune

    Fra idé til succes: Aqua Fitness i Svøm for Sjov har skabt en ny motionsbølge i Solrød

    Debatindlæg af Mads Ramstedt

    LOPPEMARKED i Solrød Landsby 2026

    annonce
    TILMELD NYHEDSBREVET

    FACEBOOK
    Vi bor her
    • SENESTE NYT
    • MEST LÆSTE
    18. juni 2026

    “Drømmen blev til virkelighed: Nu vil de skabe nyt liv ved Solrød Strand”

    17. juni 2026

    Konservative: Politisk aftale styrker seniorer, skoler, idræt og fællesskaber

    17. juni 2026

    40 år med omsorg blev belønnet med kongelig medalje

    17. juni 2026

    Penge fra salg af Solrød Biogas skal nu ud at arbejde for borgerne

    15. juni 2026

    Mia Blichfeldt vender hjem til Solrød – og tager fransk stjernespiller med

    27. oktober 2025

    Klumme af Brian Mørch

    27. oktober 2025

    REMA 1000 fylder 1 år

    27. oktober 2025

    Morten Scheelsbecks visioner for Solrød Center

    27. oktober 2025

    Solrød Centerforening: Tak for et inspirerende borgermøde – nu skal visionerne blive til virkelighed

    27. oktober 2025

    SFs visioner for Solrød Center

    annonce
    • rel="nofollow"
      rel="nofollow"
    annonce
    annonce
    Arlo Medier
    2680 Solrød Strand
    Telefon: 4038 1501
    E-mail: arlomedier@gmail.com
    Copyright Viborher.dk
    KONTAKT OS
    • SALGSAFDELINGEN
    • REDAKTIONEN
    • ADMINISTRATION
    © 2026 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.