Kronik af Borgmester Emil Blücher
Solrød Kommune er en miniput-kommune sammenlignet med andre danske kommuner. Vi er landets 10. mindste kommune målt på indbyggertal, hvis vi ser bort fra landets fem små ø-kommuner. Arealmæssigt er vi ligeledes blandt de mindste med et areal, der er 36 gange mindre end Ringkøbing-Skjern Kommune. Men selvom vi er små, er der mange fordele ved vores størrelse. Disse fordele skal vi huske at udnytte.
En af de største fordele ved at være en lille kommune er nærheden. Ikke kun i fysisk forstand, men også i den måde vi interagerer med hinanden på. Som borgere i en mindre kommune er det lettere at få indflydelse på beslutninger, og det er noget, vi værner om i Solrød. Vi skal sikre, at der er plads til den direkte dialog mellem borgerne og politikerne. Vi skal bevare det nære og være til stede for borgerne – hvad enten det drejer sig om at sikre nem adgang til vores offentlige tilbud eller skabe mulighed for at drøfte vigtige emner direkte med byrådet.
Små kommuner, store forpligtelser
At være en lille kommune forpligter også. Vi skal hele tiden huske på, at tilgængelighed og nærhed er noget af det, der adskiller os fra større kommuner. Derfor har byrådet siden sidste valg arbejdet målrettet med at styrke borgerinddragelsen. Det er også grunden til, at byrådet den 29. august 2024 inviterer til et temamøde, hvor borgerne kan drøfte emner som byudvikling og borgerinddragelse direkte med os som byråd. Det er præcis den form for inddragelse, der er med til at sikre, at vi bevarer det nære demokrati.
Som borgmester synes jeg at det er et privilegium, at have tid i hverdagen til at mødes med borgere og virksomheder. Havde jeg i stedet været borgmester i en af landets store byer, ville min hverdag med garanti se anderledes ud. I så fald ville det være sværere, at rykke borgmesterkontoret nogle dage til Havdrup, for at høre de lokale input. Der ville nok også være mindre tid til at tage praktikanter ind på borgmesterkontoret, og til at vise skoleklasser rundt på rådhuset. At besøge 100-års fødselarer og krondiamantpar er nogle af de oplevelser, der gør arbejdet som borgmester meningsfuldt. Det samme gælder, når jeg mindst ti gange årligt besøger vores lokale virksomheder, for at høre om deres hverdag og styrke samarbejdet.
En kommune med fleksible løsninger
Når det kommer til vores offentlige service, har vi også fundet løsninger, der passer til vores størrelse og borgernes behov. Vi har for eksempel bedre åbningstider i Borgerservice end mange af vores nabokommuner, og vi tilbyder fleksible rammer for børnefamilierne, herunder deltidspladser i daginstitutionerne. Begge dele er et udtryk for en aktiv politisk prioritering.
På ældreområdet er vi kendt for vores særlige løsninger, som fx Plejecenter Christians Have, der er halvt kommunalt og halvt privat. Lige nu arbejder vi også på at etablere et friplejehjem i Havdrup, som et supplement til vores eksisterende tilbud i strandområdet.
Alle disse eksempler, er levende billeder på nogle af de smådriftsfordele, der er i en lille kommune. Var vi tilbage ved kommunalreformen 2007 blevet lagt sammen med Roskilde, Køge eller Greve, ville Solrød, Havdrup og vores landsbyer være i risiko for at blive en perifer del af det politiske landskab. Vi ville få færre stemmer i byrådet og færre muligheder for at sikre, at vores lokale interesser blev hørt. Selvfølgelig ville vi kunne opnå besparelser på administrationen, men det er næppe nok til at opveje tabet af politisk indflydelse og nærhed til borgerne.
Derfor er jeg glad for, at Solrød Kommune den dag i dag er en selvstændig kommune. Men for at kunne retfærdiggøre vores selvstændighed, er der brug for at vi løbende minder os selv om, hvorfor vi har valgt at være en selvstændig kommune.