Facebook, LinkedIn, Instagram eller Twitter? Hvilke sociale platforme er mest hensigtsmæssige for din virksomhed? Og hvordan udvikler du din forretning ved at gå i dialog med dine kunder på de sociale medier? Det og mange andre ”guldkorn” om digital kommunikation og synergi på tværs af platforme var i fokus ved et velbesøgt inspirationsmøde for det lokale erhvervsliv i ErhvervsCentret i Greve.
Torben Hoffmann, formand for Greve Erhverv, bød de mere end 60 deltagere velkommen til arrangementet om sociale medier, som ErhvervsCentret stod bag i samarbejde med Greve Erhverv. Formålet med arrangementet var at gøre lokale erhvervsdrivende mere bevidst om mulighederne for at brande sig, skabe relationer og styrke forretningen på sociale medier med en blanding af strategisk tænkning og enkle konkrete værktøjer.
Den første oplægsholder var Robert Siggard Andersen, der er konsulent i digital innovation ved Teknologisk Institut. Han afslørede, via de nyeste tal fra Danmarks Statistik, at i dag er 67 procent af alle danskere mellem 16 og 89 år på sociale medier. En af pointerne til de fremmødte virksomheder var, at digitale værktøjer og sociale medier åbner op for uanede muligheder for at udvikle forretningen. Men det indebærer, at man holder sig orienteret om de nyeste tendenser og faldgruber i den digitale udvikling og transformation.
– Det første spørgsmål, man som virksomhed skal stille sig selv, er: Hvorfor skal jeg være tilstede på de sociale medier? Man skal også spørge: Hvem er det, jeg vil i dialog med, og så bagefter: Hvor skal jeg være tilstede aktivt for at nå mine målgrupper? Og hvordan kommer jeg i en god dialog?, fortalte Robert Sigaard Andersen. Han gav også blandt andet det råd at have en både lyttende, observerende og talende tilgang til sociale medier og tænke i ”arketyper” – altså forestille sig forskellige konkrete persontyper, som man giver noget interessant og relevant indhold til på en uformel og autentisk måde.
Mange gode input med hjem fra et velbesøgt arrangement med engagerede deltagere Der var en god stemning i salen, hvor der blev spist lagkage i pausen og drukket mange liter kaffe og udvekslet erfaringer blandt de fremmødte virksomheder. Og mange var ivrige efter at stille spørgsmål til oplægsholderne. En af de deltagende virksomheder var Jette Gårdhøj, der er kiropraktor og indehaver af Kiropraktor Sydkysten. Hun havde tilmeldt sig og mødte op, fordi hun ser de sociale medier som en vigtig markedsføringsplatform, som hun er nødt til at være en del af som erhvervsdrivende.
– Det var et fint arrangement med et godt formål. Det er godt, at der er fokus på at hjælpe de lokale virksomheder med at promovere sig selv uden et stort markedsføringsbudget, og det var rart at få et hurtigt overblik over hvor mange, der rent faktisk bruger Facebook, også i generationen over 50 år, hvor mange af mine kunder befinder sig. Det var også fint, at der var fokus på, hvor vigtigt det er at finde ud af ens målgrupper, og hvordan man kan prøve at ramme dem. Jeg skal hjem og have mere fokus på mine målgrupper og på, hvad jeg kan gøre for at nå dem bedre via min Facebookside, fortalte Jette Gårdhøj og tilføjede: Hvis der havde været mere tid, kunne jeg godt have brugt endnu flere tips og trick til, hvordan jeg fx laver annoncer og finder apps til min Kiropraktor Sydkysten-Facebookside.
”Andemor” til virksomhederne: Kom nu bare i gang – det er ikke så svært Udover Teknologisk Institut havde ErhvervsCentret og Greve Erhverv også inviteret den succesrige iværksætter Line Marie Wibroe, der også gør under navnet ”Andemor”. Hun fortalte om, hvordan hun i løbet af fire år har skabt en veldreven handelsvirksomhed online med salg af ti internationale brands til butikker i hele Nordeuropa ved at følge en effektiv strategi for digital markedsføring primært på Facebook og Instagram. Et af hendes råd var, at man bare skal se at komme i gang med at bruge sociale medier og være sig selv.
– At skabe værdi for forretningen ved at være på Facebook er ikke en videnskab. Det er snarere en hamsterkommunikation, der finder sted. Med dét mener jeg, at dialogen foregår helt nede på jorden. I skal bare være jer selv og vise jeres passion for det, som I udretter med jeres forretning. Det handler også meget om at prøve nogle ting af og så se, hvad der virker. Som en hjælp til at ramme jeres målgruppe, kan I forestille jer en konkret person – jeres egen Ulla, Jens eller Sofie. Men I må også være klar over, at de sociale medier ikke er gratis at bruge, hvis det skal skabe værdi for jeres forretning. Du skal indregne det i dit markedsføringsbudget, understregede Line Marie Wibroe.
Kiropraktor Jette Gårdhøj var meget begejstret for også at få et par tips og tricks med på vejen af ’andemor’.
– Line Marie Wibroe har en meget entusiastisk og fængende personlighed. Det var dejligt med et oplæg fra en konkret virksomhed og få hendes eksempler på, hvordan hun bruger Facebook. Desværre var det kun et kort indlæg. Jeg ville gerne have hørt hende fortælle endnu mere, fortalte Jette Gårdhøj.
Billedtekst: Kiropraktor Jette Gårdhøj, der er indehaver af Kiropraktor Sydkysten, fik flere tips med hjem fra arrangement om brug af sociale medier.