Hvis vi i Ældre Sagen Solrød havde magt, som vi har agt, så ville meget se meget anderledes ud på det lokale ældreområde.
Men det har vi desværre ikke – magt, som vi har agt – og som del af en stor landsdækkende organisation bliver vi heller ikke hørt som f.eks. det lokalt valgte Solrød Ældreråd, når de lokale politikere skal tage beslutninger på ældreområdet.
Det skal dog ikke forhindre os i at give vores mening til kende, når ældreområdet lokalt er på dagsordenen. Og det er ældreområdet desværre alt for ofte, for ”riget fattes penge” (og ”varme hænder”), nogen skal holde for – og med den seneste budgetvedtagelse for 2024-2027 kunne mange ældre se frem til yderligere forringelse af serviceniveauet.
For især én beslutning springer i øjnene: Beslutningen om, at de borgere, der hidtil har modtaget hjælp fra hjemmeplejen til støvsugning, fremover selv skal stå for støvsugningen. Og det kan de, som borgmester Emil Blücher skriver i det brev, der er sendt ud til de pågældende borgere, f.eks. gøre ved at købe en robotstøvsuger.
I Ældre Sagen er vi bestemt ikke imod ny teknologi, men vi er imod, at ny teknologi nærmest bliver tvunget ind i hjem, hvor beboeren ikke er klar til det og måske slet ikke er i stand til at følge med den teknologiske udvikling, der hersker. Og det er dét, vi frygter. At nogle bliver tvunget til at anskaffe sig en robotstøvsuger, som de ikke evner at bruge – ej heller, selv om de får en oplæring fra hjemmehjælpen.
Borgmesteren forklarer i sit brev, hvorfor beslutningen er truffet (i en tid med mangel på hænder og stigende kommunale udgifter), og pointerer, at ”ønsket er at bruge medarbejdernes tid bedst muligt og til de opgaver, hvor der er mest brug for dem.”
”Vi kan ved at få robotter til at stå for støvsugningen dermed frigøre arbejdstid for medarbejderne til andre vigtige opgaver,” skriver Emil Blücher videre.
Så langt, så godt …
Men, den store udfordring er nu for den enkelte borger, der har modtaget borgmesterens brev, at han/hun bliver kontaktet af en medarbejder fra Visitationen, som på baggrund af borgerens egne oplysninger, en individuel vurdering af borgerens situation, Solrød Kommunes kvalitetsstandard og Servicelovens § 83 vil træffe en afgørelse om, hvorvidt han/hun i fremtiden skal have hjælp til gulvrengøring.
”I helt særlige og individuelle tilfælde vil der fortsat kunne bevilges hjælp til støvsugning.” Sådan står der også i brevet, og så er det ikke svært at forestille sig, at der nok er mange, der nu skal købe en robotstøvsuger!
Vel at mærke mange i en gruppe af medmennesker, som i forvejen har store udfordringer – for ellers ville de vel ikke være hidtidige modtagere af hjælp til støvsugning!
Og robotstøvsugeren, der godt kan koste 2.000-3.000 kr., hvis den skal være nogenlunde effektiv, skal borgeren selv købe, da Ankestyrelsen mener, den anses som et normalt forbrugsgode, der kan findes i mange hjem. Mon ikke det primært er i de hjem, hvor beboerne ikke har problemer med at betjene den, hjælpe den over dørtrin, tømme og rengøre den – og også selv kan klare det, robotstøvsugeren ikke kan: Samle glasskår op, hvis et glas tabes, samt støvsuge paneler og møbler f.eks.?
Indførelse af robotstøvsugere må ikke være en spareøvelse for kommunerne, mener vi i Ældre Sagen, og vores opfordring til Visitationen (og politikerne) i Solrød Kommune, at de virkelig skal være omhyggelige, når de skal foretage en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov for hjælp til støvsugning!
For hvis den enkelte ikke kan betjene en robotstøvsuger og klare rengøringen med den, så har kommunen pligt til at fravige sit serviceniveau og give hjælp til støvsugning. Det må gerne være en hjælp hvor robotstøvsugeren betjenes af hjemmehjælperen.
Og hvis kommunen giver afslag på hjælp til støvsugning med begrundelse om, at den enkelte kan klare sig med en robotstøvsuger, så har kommunen samtidig pligt til at træffe en afgørelse med klagemulighed. Inden der træffes afgørelse, skal kommunen oplyse sagen og partshøre hver enkelt hjemmehjælpsmodtager om oplysningerne. Det står i reglerne i forvaltningsloven og den sociale retssikkerhedslov.
Er du en af de berørte, der ender med at få afslag på hjælp til støvsugning, og du mener, det er en forkert afgørelse, hører vi i Ældre Sagen Solrød gerne fra dig. Vi kan måske hjælpe dig – ikke med støvsugning, men med en klagesag.
Kilde: Bente Helring