Faglighed og netværk er i fokus hos Erhvervsforeningen Greve Erhverv, der er begyndt at holde netværksmøder på skift hos medlemmerne langs Sydkysten. Ved det seneste morgennetværksmøde var tæt på 50 medlemmer mødt op i de nyrenoverede lokaler hos RTM Insurance i Greve for at
få inspiration til, hvordan man kan anvende PR i profileringen af virksomheden
Sociale medier som Facebook og LinkedIn vinder mere og mere frem som erstatning eller supplement til virksomhedernes hidtidige markedsføringskanaler. Men på trods af den stigende anvendelse af online kommunikation er der stadig god mening i at profilere sin virksomhed gennem redaktionel omtale og markedsføring i de trykte medier som lokalaviser og dagblade – eller via en kombination af klassiske og nye medieplatforme.
Dét kom frem på det seneste netværksmøde i Greve Erhverv, hvor kommunikationsrådgiver Lars Lindskov fra Lindskov Communication gav gode råd om, hvordan man med fordel kan anvende PR som en del af virksomhedens markedsføring.
– Aviserne skriver ikke jo sig selv. Journalister får ikke åbenbaringer, når de møder ind om morgenen, men informationer. Der kan derfor være et stort potentiale i at formidle den gode historie, hvis blot det sker på en måde, hvor både virksomheden og redaktionen har en fælles interesse i nyheden, sagde Lars Lindskov i sit oplæg.
Drop salgsfraserne
Han understregede, at man skal skelne mellem reklamegejl og relevant stof, når man skriver en pressemeddelelse eller artikel om en nyhed, for redaktionerne filtrerer blandt andet materialet alt efter, om stoffet har interesse for læserne.
– Avisredaktionerne vil af gode grunde ikke fungere som reklamesøjle for private virksomheder. Det tager deres annonceafdeling sig af. Vil man profilere sig gennem PR er det derimod vigtigt at have den journalistiske forståelse med, når man skriver. Det handler om at skære fortællingen til, så målgruppen kan identificere sig med den. Derudover skal artiklen og nyheden opfylde en række kriterier for at komme i betragtning. Så fjern al ”corporate bullshit” og hjælp i stedet journalisten til at se den gode historie, pointerede Lars Lindskov.
Samtidig understregede han vigtigheden af at prioritere PR som en kontinuerlig indsats nøjagtig lige som al anden markedsføring:
– Visse virksomheder anvender mange men sporadiske ressourcer på at reklamere eller opnå omtale i medierne, ofte uden at anstrengelserne står mål med resultaterne. Hvis dine kunder ikke kender dig, kan de ikke handle med dig. Og de færreste kunder reagerer blot på baggrund af en enkelt avisartikel eller en enkelt annonce. At opnå en ”top-of-mind”-status i sin målgruppe er et langt, sejt træk, som kræver vedholdenhed. Men udover at bidrage til øget kendskabsgrad kan især PR være værdifuld og skabe stor troværdighed om dit brand, fastslog han
Møde i historiske omgivelser
Som et led i Greve Erhvervs strategi ”tour de netværk”, hvor foreningens fællesarrangementer afholdes hos medlemsvirksomhederne, var netværksmødet placeret hos RTM Insurance Brokers A/S i Greve. Her fik de fremmødte en rundvisning i RTM’s lokaler på den tidligere rideskole Østergården, der trods sin nye og tidssvarende indretning trækker historier tilbage til begyndelsen af 1900-tallet. Hos RTM’s direktør var der stor glæde over arrangementet.
– Vi er stolte af vores hovedkontor og dets fantastiske historie, så det var oplagt at tilbyde at holde et netværksmøde her. Og når vi tilmed kunne byde så mange mennesker inden for, så går det op i en højere enhed, sagde adm. direktør i RTM, Lars Rexen.
Det kan betale sig at komme ud
Hos Greve Erhvervs formand er der stor tilfredshed med opbakningen til morgennetværksmøderne, selvom de er blevet flyttet fra den traditionelle placering fra Erhvervscenteret i Greve.
– Jeg er ikke i tvivl om, at det kan betale sig for medlemsvirksomhederne at komme ud og samle indtryk hos hinanden. Samtidig arbejder vi intensivt med at bidrage med inspiration og faglig indsigt uden for deres kerneområde, som fx pressehåndtering, som vi hørte om i dag. Det glæder mig derfor at se så mange fremmødte, da det peger på, at vi har valgt den rette strategi, fastslar Torben Hoffmann.