Vi går koldere tider i møde, der indbyder til varmere tøj. Men derudover kradser energikrisen også, og der bliver skruet ned for varmen og sparet på elregningen rundt omkring. Og det kan Pennie, som er en tøjforretning for kvinder i Solrød Center, helt klart mærke.
– Folk går efter noget varmt – både uld og strik. Vi har netop været ude og indkøbe endnu flere strikbluser, for det efterspørges der. Og så er der gang i salget af uldundertøj, og her er vi de eneste i Solrød, der sælger dameundertøj fra JBS. Vi har både en serie med ren bambus og en serie med uld og silke, som er meget populær nu. Før solgte vi meget lidt, forklarer Annelise Schneekloth, der er butikschef.
Hun har været i Pennie i to år. Før det var hun i både Magasin, Georg Jensen og DK Company, men hun faldt for den fint sammensatte butik med tøj for kvinder i Solrød Center.
– Det er en butik, der slet ikke ligner nogen andre. Den er helt sin egen og henvender sig til kunder i flere aldersgrupper. Helt fra 30+ og helt op til 80 år. Og så er der bare en kundeservice, jeg aldrig har oplevet andre steder. Man har tid og giver sig tid til alle kunder, og vi har mange faste kunder, som kommer hver uge. Vi kender deres liv, baggrund og hvilken fest, som kjolen skal bruges til. Der er en meget personlig service, og det er helt unikt, siger Annelise.
Nye mærker til yngre kvinder
Som nævnt er det en meget sammensat butik, som favner bredt. I de seneste år har de målrettet butikken lidt mere mod de yngre kvinder med nye mærker.
– Vi har drejet butikken lidt, så der er lidt yngre mærker til yngre kvinder. Men der er stadig de mærker, som vores ældre kunder kommer her for. Og så er der mærker, der bare favner bredt. Vi har fx Tommy Hilfiger, som både tiltaler de unge, der kommer ind og køber en hættetrøje, og så har de meget klassisk tøj, som kvinder på 40-60 år køber. På den måde henvender mærket sig meget bredt, og det ser vi ved flere mærker, forklarer Annelise.
Af unge mærker har de fx Co’couture og Kaffe, og til næste år kommer der et bredt sortiment af Pulz Jeans. Af mærker til den lidt ældre kunde er 2Biz og Laurie meget populært.
Lys slukkes om natten
Folk køber i forbindelse med energikrisen lidt færre ting – og lidt andre ting. Og energikrisen påvirker selvfølgelig også Pennie.
– De spot, vi har haft tændt i vinduerne døgnet rundt, bliver slukket, når vi går hjem. Vi kommer heller ikke til at hænge en masse lyskæder op til jul. Det har vi tidligt valgt fra, og der holder vi trit med Solrød og resten af landet, siger Annelise, der også er uddannet vinduesdekoratør.
Hun har i øvrigt tre deltidsansatte i Pennie, som alle kommer fra lokalområdet.
Ser frem mod hyggelig årstid
Annelise begyndte selv i Pennie d. 7. december 2020 – og lige bagefter lukkede hele Danmark ned i flere måneder pga. Corona.
– Det var en mærkelig start. Jeg var lige kommet ind, og så lukkede vi. Det var lidt op ad bakke, men nu er vi kommet fint ud på den anden side, og der er mange ting at se frem til nu. Vi går mod Halloween, hvor vi har ekstra åbent, og så er der Black Friday og julen. Jeg tror stadig, at folk har lyst til at hygge med julen, selvom vi er i en krisetid, siger hun og inviterer samtidig alle til at komme og se, hvad Pennie kan byde på.
Kilde: Viborher.dk