Da Kim Juul Christoffersen åbnede sin køreskole for to år siden, havde han ikke lige forestillet sig, at han skulle igennem Corona-nedlukninger og køreprøve-kaos. Men heldigvis står No. 1 Køreskole og Kim her stadig.
– For et par år siden ville jeg gerne have min egen køreskole. Jeg havde kørt i mange år for Sydkystens Køreskole, men nu ville jeg gerne selv stå for det hele. Desværre kom Corona-nedlukningerne lige efter, forklarer Kim Juul Christoffersen.
Han åbnede køreskolen i Solrød i januar 2020, og i marts lukkede hele Danmark ned pga. Corona. Og dermed også hans køreskole.
– Jeg havde lige fået kørt de første elever igennem, og så måtte jeg lukke, men jeg kunne heldigvis få en mindre lønkompensation. Jeg kunne ikke sætte gang i noget som helst, for vi har et meget fastlåst system, hvor man skal følge noget teori og så ud og køre og så tilbage til teorien. Det er et lovkrav, så jeg kunne ikke gøre så meget, siger Kim.
Ramt af mere modstand
Han var heldigvis sikker på, han havde taget den rigtige beslutning om at åbne sin egen køreskole, så han holdt stand, da køreskolen var lukket ned ad to omgange.
Men da Coronaen så småt var et overstået kapital, mødte Kim endnu en storm. Politiet efterlod nemlig en kæmpe pukkel af ventende prøver til Færdselsstyrelsen, som overtog resortet 1. oktober 2021. Opgaven for
Færdselsstyrelsen var derfor enorm med både bookingsystem, lokaliteter, personaleansættelser, m.m. Projektet er lykkedes vest for Storebælt, og nu mangler vi København og resten af Sjælland og Lolland- Falster
– Der har simpelthen været lange køer for at komme op til prøverne. Og det rygtes naturligvis, og så venter mange med at gå i gang med at tage kørekortet. Problemet ved at vente, når man ellers er klar til prøven, er, at man hurtigt glemmer og måske må betale for flere køretimer end nødvendigt. Så venter de unge hellere, og det påvirker jo køreskolerne og deres overlevelse, siger Kim, der selv er formand for Midtsjællands Kørelærerforening og er med til forhandlinger med Færdselsstyrelsen en gang om måneden.
– Det giver en højere dumpeprocent hos de unge, og det er jo et problem. Færdselsstyrelsen øger antallet af prøvesagkyndige i håbet om en succes. Vi ville selvfølgelig ønske, det gik hurtigere, lyder det fra kørelæren.
Sjovt at følge de unges vej
Kim Juul Christoffersen fortæller dog, at han kan mærke, at der kommer flere og flere kunder nu, så det ser ud til at gå den rigtige vej. Han har oprettet flere ekspreshold, hvor teori og kørsel tages mere intensivt, og disse hold er meget populære.
Kim har været kørelærer i 16 år, men arbejdede før det i restaurationsbranchen som tjener, inspektør og restaurantchef.
– Jeg har før tænkt på, at det kunne være spændende at være kørelærer, og det synes jeg heldigvis stadig, det er. Det er sjovt at følge de unge, og man er jo næsten lige så ked af det som dem, hvis de dumper. Man lever lidt sammen med eleverne for at få dem igennem, siger Kim.
– Man bliver jo så kisteglad, når eleven består. Så er hele projektet jo lykkedes, siger han og glæder sig til at byde mange nye elever velkommen
Kilde: Viborher.dk