En flok engagerede lokale iværksættere kom godt rundt i den digitale marketing verden, da to eksperter i sociale medier og markedsføring gav dem indblik i, hvordan de med et mindre markedsføringsbudget kan styrke deres brand, få nye kunder og øge salget ved at satse på de rigtige digitale kanaler og løsninger.
Mere end 20 iværksættere og nystartede virksomheder var mødt op i ErhvervsCentret i Greve for at blive klogere på og nå frem til en beslutning om, hvordan de vil forsøge at ramme deres kunder og lykkes med at skabe et ordentligt salg, de kan leve af.
Arrangementet blev åbnet af amerikanske Alex Sabour fra Citrusmedia, der blandt andet leverede en lind strøm af klokkeklare eksempler på, hvordan man ikke skal gebærde sig på sociale medier, hvis man vil skabe gode relationer med potentielle kunder og få succes med den digitale markedsføring. Herefter kom Malene Palmgren fra Palmgren Marketing på banen og leverede en perlerække af tips og tricks til, hvordan man kan f succes med den digitale markedsføring som iværksætter eller nyetableret virksomhed.
En af de fremmødte deltagere var Nina Tholstrup Andresen. I de sidste 9 år har hun arbejdet som leasingrådgiver i Nordea og sideløbende i 5-6 timer om ugen på forsøgsbasis produceret chokolade og taget en uddannelse som chokolatié. Nu har hun sagt sit faste job op for at leve en gammel drøm ud om at leve af at sælge økologisk, håndlavet kvalitetschokolade. Hendes motiv til at deltage i arrangementet om digital markedsføring var at komme godt fra start med sin chokoladeforretning Choconina med eget værksted i Tune, når hun fra den 1. juni 2015 vover springet ud i en ny tilværelse som selvstændig på fuld tid.
– Jeg har altid haft en iværksætter i maven, og nu har jeg besluttet at forsøge at leve af min chokoladepassion i første omgang ved at sælge via min webshop. Men jeg har også planer om at åbne en butik og arrangere events fx med familier og firmaer, der møde op og prøve selv at fremstille håndlavet chokolade, fortæller Nina Tholstrup Andresen og fortsætter: Jeg har mange konkurrenter, og derfor har jeg brug for gode råd til, hvordan jeg i min branding kan skille mig ud og skabe genkendelighed og blive klogere på, hvor mange gange mine fremtidige kunder skal se mig, før de vil købe.
Chokoladedrøm fik vinger Arrangementet indfriede Nina Tholstrup Andresens forventninger om at komme ud over stepperne med markedsføringen på sociale medier.
– Det har været et godt og meget informativt arrangement. Alex og Malene fik afmystificeret det her med, at det kan virke svært og uoverskueligt at kaste sig ud i at bruge sociale medier til at understøtte forretningen. Jeg har fået mod på det. For det handler om at tænke i at skabe opmærksomhed, kontakt og loyalitet ved at udvælge nogle få sociale medier, hvor mine potentielle kunder er og indgå i en dialog med dem og i både ord og billeder få fortalt en relevant historie om min passion og den værdi, som jeg skaber for mine kunder med mine produkter, fortæller Nina Tholstrup Andresens. Hun tilføjer, at hun vil oprette en side på Facebook og også en profil på Instagram, da disse kanaler er meget billedbårne, så hun her kan fremvise indbydende billeder af lækker luksuschokolade, der fremstilles af vilde kakaobønner fra Rasmus Bøjesen samt råchokolade fra Frankrig.
Billedtekst: Iværksætter Nina Tholstrup Andresen har fået mod på at bruge Facebook og Instagram til at skabe opmærksomhed om økologisk og håndlavet chokolade, som hun sælger via www.choconina.com.