Ændret arbejdstidsregler på skoleområdet betød nye forhold omkring det fysiske arbejdsliv. På Køge Handelsgymnasium skulle mere arbejdstid på skolen sammen med flere nye kolleager rummes af de samme fysiske rammer.
”På Køge Handelsgymnasium har vi med øget tilgang af lærere og nye arbejdsforhold gennem noget tid oplevet, at vi manglede plads til, at kollegerne kunne arbejde på skolen,” fortæller Mette Lohmann Eggertsen, som er studievejleder og lektor i engelsk og psykologi. ”Vi havde et ønske om at øge trivsel gennem bedre indrettede arbejdsrum. Vores klare mål var at skabe plads til, at flere kunne forberede sig og arbejde på skolen. Vi ønskede forskellige rum til at kunne imødekomme mangfoldige behov for stillearbejdspladser med hæve-sænkeborde, plads til at samarbejde, fleksible opholdsrum, mødefaciliteter til et lærerkollegium på 70 lærere,” fortæller Mette Lohmann Eggertsen som sammen med hhx uddannelsesleder Lene Gammelgaard Müller fik til opgave at ændre på de fysiske rammer for kollegaerne.
Tilfredshed at spore ”Løsningen blev at indarbejde de forskelle funktioner og lave en ny indretning af et eksisterende lærerværelse, arbejdsrum samt at inddrage et klasseværelse til stillearbejdsrum. Vi havde fokus på at skabe en bedre belysning med blødere lys – og komme bort fra de knapt så charmende lysstofrør. Vi lagde vægt på at skabe et hyggeligt arbejdsmiljø med varme farver, med forskellige slags møbler og brug af planter – vi ønskede et moderne dynamisk miljø, som ville invitere vores kollager til arbejde og samvær,” fortæller Mette Lohmann Eggertsen. ”Det færdige resultat har skabt stor tilfredshed blandt kollegerne. Det har givet øget trivsel, bedre plads til at arbejde, og det er blevet langt nemmere for kollagerne at vælge at arbejde mere på skolen. Det gode resultat kan direkte udlæses af den seneste trivselsundersøgelse blandt underviserne på Køge Handelsgymnasium, så det kan godt betale sig at gøre noget ved de fælles rammer.”