Følgende reportage er udarbejdet af Frederikke Teglers, som går på Køge Handelsgymnasiums IBS-studieretning. Som led i ungdomsuddannelsen tager eleverne på studieture, og Frederikke Teglers klasse har været i Vietnam, hvor de bl.a. tager på virksomhedsbesøg og oplever landets kultur og historie. Hjemme har klassens dansklærer Rolf Højmark stillet en opgave i dansk – nemlig at aflevere en reportage fra om en virksomhed, de havde besøgt i Vietnam.
Siden 2003 har mejerier, bagerier og læskedriksproducenter kunne købe frugtbaserede råvarer fra Orana A/S i Vietnam. Virksomheden har under hele sin eksistens fulgt de etisk korrekte valg. Dette er en del af nøglen til den langsigtede fremtid, mener General Directoren i Orana, Betina Moldt Rasmussen
For at støtte op om FN’s verdensmål, som skal medvirke en bæredygtig udvikling har Orana valgt at prioritere 6 af de 17 verdensmål. Herunder det 17. verdensmål, som handler om at få et fredeligt og inkluderende samfund. Orana er derfor meget skarpe til at fravælge korruption, som ellers er almindeligt i et land som Vietnam.
Da virksomheden havde brug for brun farin til en produktserie, kunne ingen sukkerproducenter tilbyde det pågældende produkt. Derfor ville den vietnamesiske løsning være at give producenten penge under bordet for at kunne få produktet hurtigt af en lokal producent. Dette var IKKE hvad virksomheden valgte at gøre, da det ville stride imod verdensmålet og dermed medvirke en negativ og ikke bæredygtig udvikling, mener Betina Moldt Rasmussen.
Virksomheden handlede etisk korrekt ved at kontakte den danske ambassade, som skulle hjælpe med at få importeret denne råvare til Vietnam. Dette var en lang proces, som tog et halvt år sammenlignet med den hurtige proces ved korruption. Beslutningen blev taget af ledelsen. Betina Moldt Rasmussen mener, at dette er nøglen til en langsigtet fremtid for virksomheden.
Salg i Vietnam siden 2002
Vietnams første og eneste producent af frugtbaserede råvarer, som afsættes til mejerier, bagerier og læskedriksproducenter har været produceret i Vietnam siden 2003. I en branche, som ikke eksisterende i Vietnam fandt Orana en vej til et monopolt marked. Her findes nu kun en enkel udbyder, nemlig Orana. For Orana kunne en del af svaret ligge i, at de benytter sig af etisk korrekte valg og stramme CSR regler for dem selv, men også leverandører og kunder.
Nøglen til succes
Orana, et spin-off af Rynkeby Foods, blev startet i 1999 af Niels Olaf Østerberg. Han driver endnu virksomheden og er blandt frontløberne indenfor bæredygtighed. Siden opstarten af virksomheden i 1999 har virksomheden gået meget op i en god CSR politik og at bidrage til en bæredygtig udvikling. ”Verdensmålene er et must hos vores kunder,” pointerer Niels Østerberg, CEO i virksomheden.
Produktionen af produkter
Hos virksomheden benytter de både manuel og automatiseret produktion. Arbejdsforholdene som tilbydes er i orden. Der er nogle funktioner som kun kan besættes af mennesker. Medarbejderne er dem, der tilsmager de enkelte smage, som maskinen skal producere.
Hos virksomheden får den enkelte medarbejder også væsentlig bedre vilkår end andre fabriksmedarbejdere i Vietnam. Der er i virksomheden en kantine, hvor medarbejdere får betalt frokostpause. Andre vilkår som barsel, børns sygedage og løn er også meget bedre end andre fabrikker. I dag vælger langt de fleste det etiske fra til fordel for det uetiske. Flere virksomheder sætter krav til leverandører og kunder. Nogle på grund af økonomien og andre fordi, de ikke vil lade tingene gå sin gang med hensyn til tid. I Vietnam anno 2019 er korruption stadig udbredt, men der er tegn på, at det ændres. For Orana har heller ikke været helt let at styre uden om korruption, men det har været en nødvendighed.
Kilde: KHS