Den rette indstilling kan flytte bjerge. På Køge Handelsskoles Praktikcenter Køge i Valby er der højt til loftet, og eleverne får frie hænder til at give den max gas i deres skolepraktik, hvis de vil.
Ensam Al-Mahdy på 35 år og Charlotte Dehn på 28 år er i skolepraktik på Køge Handelsskoles Praktikcenter Køge med beliggenhed på Kirsten Walthersvej i Valby. Dette er en af de lokaliteter i Danmark, hvor man kan få færdiggjort sin erhvervsuddannelse, hvis det glipper med at finde en ordinær læreplads. Eleverne i skolepraktikken Køge Handelsskoles Praktikcenter Køge klarer sig godt – og deres karakterer ved endt uddannelse matcher fuldt ud elever fra ordinære forløb og lidt til.
”Der er store muligheder for at blive faglig dygtig i vores skolepraktik,” fortæller Oddbjørg Bertholdsen, som er en af de XX instruktører i afdelingen i Valby. Vi har en struktur for arbejdet, der gør at alle vores elever kommer rundt om de mangeartede aspekter en kontorassistent indenfor administration og økonomi skal være klædt på med til at kunne varetage et job. Vores elever går til den, for at stille sig bedst muligt til fremtidens arbejdsmarked – og vil de tage ekstra ansvar giver vi dem lov. Ensam Al-Mahdy og Charlotte Dehn fælles arbejde i Praktikcentret er et godt eksempel på, hvordan friere tøjler får elever til at tage ansvar for egen læring. De har sammen planlagt et fagligt introduktionsforløb for alle nye i Praktikcentret. Her får de indført de nye i alle rutinerne i en salgsafdeling. Her får man fod på alt omkring ekspeditioner, fakturering og kundekontakt. Det er et imponerende arbejde, de sammen har gjort – også i lyset af, at Charlotte kun har været her i to måneder – men hvis man vil, så kan man,” siger Oddbjørg Bertholdsen.
Skærp dig selv
”Vi tager ansvar for egen læring, og vi vil gerne tage udfordringer, der kan give os de bedste kort på hånden,” fortæller Charlotte Dehn, som også selv bor i Valby.
”At være med til at sammensætte et introduktionsforløb er også med til at styrke ens egen læring – man er jo nødt til at være i stand til at kunne instruere andre i opgaverne,” siger hun.
”Med udviklingen af ”kravlegården”, som vi kalder den i det daglige, har vi sikret et vist fagligt niveau – og der er skabt en anderledes kultur med et godt sammenhold. Pt. har vi et hold på 22, der er kommet godt i gang med deres skolepraktik. Undervejs i deres intro, som typisk varer to til tre uger, sørger vi også for at de møder andre fra andre afdelinger, som fortæller om de mange typer af funktioner, man kan komme til at sidde med – på den måde har vi også et godt netværk på tværs af huset – og det bidrager til at gøre skolepraktikken så realistisk som, hvis vi havde været i en ordinær læreplads,” siger Ensam Al-Mahdy.