VIBORHER – Solrød
    Facebook Twitter Instagram
    VIBORHER – Solrød
    • NYHEDER
    • SPORT
    • 112
    • KOMMUNE
    • KIRKERNE
    • BIBLIOTEK/KULTURHUS
    • Solrød Center
    VIBORHER – Solrød

    Virksomheder tager ansvar for fremtidens faglærte

    0
    By Lotte Bøgevig on 6. november 2015 NYHEDER

    Fremtidens faglærte guides af virksomheder ved Jobdag på EUX & EUD Business Køge Handelsskole. Blandt gæsterne var Nystrup & Ørskov og XL-Byg fra Køges detailbranche. Mere end 200 elever på skolens erhvervsuddannelser fik chancen for at snuse til mulige karriereveje.

    Virksomheder som XL Byg og tøjbutikkerne Nystrup & Øskov står klar til at tage deres del af ansvaret for, at næste generation kommer godt fra start på arbejdsmarkedet. Der er mange valg i dag, og de skal helst træffes på en kvalificeret måde. Det bidrager Jobdag på Køge Handelsskole til. I år deltog i alt ti virksomheder i Jobdag, der blev afholdt d. 4. november: GH Form, TDC, XL Byg, Nystrup og Ørskov, Renonorden, Holship, HK, Bilka samt Stevns Kommune og Region Sjælland. Det er en tradition på skolen, og mødet med virksomhederne gør eleverne skapere, når de skal ud og søge lærepladser efter den teoretiske del af uddannelsen er på plads. Men hvad får virksomhederne egentlig ud af det?

    ”Min partner og jeg, ser det som vores opgave at inspirere og give et reelt billede af, hvad det vil sige at arbejde i en tøjbutik”, fortæller Tanja Nystrup, der sammen med Dorte Øskov ejer Nystrup & Øskov, som over tid har vokset sig til fire tøjbutikker – en i Køge, to i Roskilde og en i Rødovre. Derudover er indehaverne gået i gang med at designe tøj og har fremtidsplaner om et akademi med kurser i styling for ansatte i tøjbranchen.

    ”De unge skal forstå, at en tøjbutik handler om mere end at se pæn ud”, siger Tanja Nystrup og fortsætter: ”Hver dag, når vi åbner butikken, tager vi forretningsbrillerne på”.  De forretningsbriller, hun tænker på, er fx relationsarbejde. Elev i Nystrup & Øskov, Louise Bøgeskov som er med på Jobdag, fortæller, at hun kender yndlingstøjmærker og størrelser udenad på halvtreds kunder, ligesom hun også kender navnene på deres børn. Udover at kunne følge med i moden, skal forretningsbrillerne også kunne læse trends på de sociale medier. Tanja Nystrup og hendes partner har fra starten været meget aktive på Facebook og nu også Instagram, hvorfra butikkerne henter ca. 20 % af omsætningen.

    ”Jobdagen på Køge Handelsskole handler for os om at bidrage med viden og tage ansvar for de kommende medarbejdere indenfor branchen, men det handler også om at være aktiv og skabe debat på butikkens sociale medier,” siger Tanja Nystrup.

    ”Det er 8 minutter siden, vi lagde billedet på, og der er allerede 500, der har set det og 19 likes”, smiler Louise Bøgeskov og fremviser et foto af sig og Tanja Nystrup foran Køge Handelsskoles rool-up med information om Jobdagen. Tanja Nystrup ser tilfreds ud, for nyheden er ude og allerede i omløb blandt kunderne, som hun håber, vil synes godt om forretningens nye initiativ: Jobdag på Køge Handelsskole. Her vil hun selv sætte eleverne ind i hverdagen og opgaverne som selvstændig, mens Louise Bøgeskov vil fortælle om at være elev i en tøjbutik. De rejser sig begge på samme tid. Klokken er kvart i ni, og det er tid at gå i gang. De går ud for at møde erhvervsskoleeleverne, og hvem ved, måske er der også en ildsjæl og kommende butikselev til Nystrup & Øskov.

    Kontakt til fremtidens ansatte Klokken er elleve, og Thomas Werngreen, HR chef i XL Byg i Køge og hans tre elever, Lukas, Emil og David, er netop kommet tilbage fra to timers intensiv undervisning og vejledning af elever. For XL-Byg er det en vigtig del af HR strategien, at virksomheden tager et samfundsansvar. Faktisk bruger Thomas Werngreen en hel del tid på elever på Køge Handelsskole og fra folkeskolen. Thomas Werngreen tager derfor gerne til Jobdag på Køge Handelsskole, han går til møder i uddannelsesudvalget, og han er med, når 10. klasserne skal øve sig i at skrive ansøgninger. ”Jeg har lige læst 42 jobansøgninger fra 10. klasses eleverne i Campus Køge. Bagefter var nogle af dem til en fiktiv jobsamtale med klassen som tilskuere”, fortæller Thomas Werngreen. På den måde forsøger han at bygge bro mellem teori og praksis, for alt for få elever kender branchen i forvejen. ”Mange unge mennesker har ikke været i et byggecenter. Det er jo først, når man etablerer sig, at man kommer der”, forklarer Thomas Werngreen.

    På Jobdagen gør Thomas Werngreen og hans tre elever meget ud af at udbrede branchekendskabet. Det er vigtigt for XL-Byg, at unge kender branchen, gerne som en interessant job- og uddannelsesmulighed. Der er nemlig flere karrieremuligheder end de fleste ved. Har man uddannet sig til handelsassistent i træ- og byggeri, kan man blive selvstændig eller fortsætte indenfor fx IT, logistik eller som sælger af produkter i byggebranchen. Thomas Werngren er selv startet som elev og har videreuddannet sig, så han i dag er HR-chef.

    Det tætte samarbejde med Køge Handelsskole og investeringen i tid til vejledning af elever, er godt givet ud for XL-Byg, mener Thomas Werngreen. Han bliver opdateret på nye reformer, ny viden og kompetencer, samt hvad der sker blandt de unge. På den måde betaler det sig for XL-Byg og de øvrige virksomheder, der deltager i Jobdag på Køge Handelsskole at engagere sig og tage ansvar for fremtidens faglærte.

    Deltag i debatten
    Share. Facebook Twitter Email

    Læs også

    Liberal Alliance vokser i Solrød Kommune

    Påskenyt fra Solrød Center

    Byrådet åbner op for nye muligheder for ”to go” mad og drikke ved Strandens Hus

    ”Sammen skaber vi det bedste sted at leve og bo”

    Solrød Kommune får større fokus på tidlig indsats på 0-6 års området

    Lokalplanforslag for ny gårdbørnehave sendes i høring

    Nye tal: Mange flere medlemmer i idrætsforeningerne i Solrød Kommune

    Meter i sekundet – Forfattermøde med forfatter Stine Pilgaard

    ER DU OGSÅ I TVIVL?

    Wolt kommer til Solrød

    Fællessangskoncert hylder store popkunstnere

    AJ Skadedyrskontrol: Flere og flere får væggelus og skægkræ

    Detailhandlen ændrer sig – men hvad betyder det for Solrød?

    Ingen sommer uden svaler, ingen kunstudstilling uden kurator.

    Færdselsuheld ved Solrød Byvej

    NYT fra Havdrup Kirke

    Fredagstræf – tilbage i sin gamle form

    Dennis har udviklet slagteren i SuperBrugsen Havdrup: Vi vil gerne være en madbutik

    Kom med på påskevandring

    Talentfulde unge giver koncert i Solrød Strandkirke

    ANNONCE
    TILMELD NYHEDSBREVET

    ANNONCE
    FACEBOOK
    Netavisen Solrød
    ANNONCER
    • SENESTE NYT
    • MEST LÆSTE
    31. marts 2023

    Liberal Alliance vokser i Solrød Kommune

    30. marts 2023

    Påskenyt fra Solrød Center

    30. marts 2023

    Byrådet åbner op for nye muligheder for ”to go” mad og drikke ved Strandens Hus

    30. marts 2023

    ”Sammen skaber vi det bedste sted at leve og bo”

    30. marts 2023

    Solrød Kommune får større fokus på tidlig indsats på 0-6 års området

    1. februar 2014

    Solrød Kommune søger forpagter til kioskerne

    2. februar 2014

    Varmens dag

    10. februar 2014

    Netto udvider butikken i Solrød Center

    12. februar 2014

    Lone Hertz holder foredrag om livskvalitet

    19. februar 2014

    Ny ŠKODA Yeti

    ANNONCE
    ANNONCER
    TILMELD NYHEDSBREVET

    Arlo Medier
    2680 Solrød Strand
    Telefon: 4038 1501
    E-mail: arlomedier@gmail.com
    Copyright Viborher.dk
    KONTAKT OS
    • SALGSAFDELINGEN
    • REDAKTIONEN
    • ADMINISTRATION
    © 2023 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.