Eleverne i UngSolrøds erhvervsklasser har et væld af forskellige uddannelsesmuligheder og et lavt fravær på deres efterfølgende erhvervsuddannelser. Succesen skyldes et tæt samarbejde mellem undervisere, UU-vejledere, forældre og forandringsvillige elever.

I UngSolrøds erhvervsklasser for 8. og 9. klasse har et styrket fokus på socialt samvær, faglig udvikling i øjenhøjde og et tæt samarbejde mellem elever, undervisere, UU-vejledere og forældre vist sig at være de mest centrale elementer i en minimal frafaldsprocent på elevernes efterfølgende erhvervsuddannelser.

Jesper Sonne, matematiklærer i erhvervsklassen, fortæller, at lærerne eksempelvis har valgt at have koncentreret undervisning på skolen to dage om ugen uden efterfølgende hjemmearbejde. Det giver flere succesoplevelser i klassen, og er med til at bygge eleverne op. Lærerne i klassen bruger generelt rigtig meget tid på at bryde op med tidligere selvforståelser om egen begrænsede kunnen, som eleverne i erhvervsklasserne ofte har med i bagagen. Samtidigt bliver der sat hårdt ind på at skabe gode faglige fællesskaber med besøg på diverse værksteder og arbejdspladser, såvel som teambuilding ud af huset og fælles morgenmad hver dag.

Vi sikrer, at alle elever har energi til at kunne følge med i undervisningen. Eleverne får mulighed for at fortælle om, hvad de har på hjertet af stort og småt i en uformel ramme samtidigt med, at vi styrker fællesskabet i klassen. Det giver ro i klasseværelset og skaber plads til, at eleverne tør udfolde sig aktivt i timerne,” fortæller Søren Mortensen, der til dagligt er dansklærer i en af erhvervsklasserne.

Praktikken og det tætte samarbejde med UU-vejledningen

Ud over de mange didaktiske og pædagogiske greb fra lærerne, så spiller UU-vejledningen også en central rolle i samarbejdet om eleverne, hvor vejledere sammen med undervisere sørger for det rigtigt match i praktikken.

Alle elever er i praktik to dage om ugen, og i den periode har vejlederne en hyppig korrespondance med både elever og virksomheder, så praktikanterne ikke bliver hængende for længe, hvis nu det ikke giver mening for nogen af parterne alligevel. På samme måde bliver uddannelsesplanen for hver elev løbende rettet til, og eleverne får testet deres interesser af i forskellige praktikforløb. Dimittender fra erhvervsklassen har nemlig over 100 erhvervsuddannelser at vælge imellem. Det kan være alt lige fra elektriker, finmekaniker, ambulancebehandler eller guldsmed. Valget kan derfor være overvældende, hvis ikke eleverne løbende får gjort sig nogle grundige overvejelser og skabt sig nogle erfaringer.

Praktikken er ikke kun med til at afklare uddannelsesvalg eller give en pause fra skolebænken. Her er der nemlig også en chance for at spejle sig i voksne fagprofessionelle og slippe fri fra tidligere tildelte roller fra klasseværelset.

Det er en slags frirum, man føler sig ikke dårlig eller dum på nogen måde, der er man nærmest ligesom de voksne, hvor i skolen er man altid blevet stemplet som den dårlige eller dumme, så i praktikken får man lidt luft,” fortæller en af pigerne fra klassen.

Det er tydeligt at mærke, at tiden i erhvervsklassen har gjort noget helt særligt for de elever, der i dag har valgt at stille op anonymt til en snak om deres skolegang. Til slut giver en af drengene da også et tip med på vejen for de elever, der måtte overveje at starte op til næste skole år:

“Hold ud! Det kan godt være lidt langtrukken i starten, men så kommer praktikken hurtigt, og så går det rigtigt stærkt.”

Kilde: Solrød Kommune

Deltag i debatten
Del.

Kommentarer er lukket.