Hvad er forskellen på at tale om trivsel på arbejdspladsen og på at gøre noget konkret for at passe godt på medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde?
Hvem ønsker sig ikke et arbejdsliv, hvor gode relationer blomstrer, og hvor kvaliteten i kerneydelsen hele tiden forbedres? Hvem ønsker sig ikke et arbejdsliv, hvor faglig stolthed, bevidsthed om egen og kollegaernes professionalisme er i højsædet. Vi kan vist godt være enige om, at det ville være attraktivt, men hvad kan vi så egentlig gøre for at arbejde herimod et sådant arbejdsliv. Er det muligt at gøre noget, hvem skal gøre noget og hvad er det så – eller er det bare romantik?
”Konflikter på jobbet hører med til arbejdslivet, men konflikter må ikke komme til at fylde så meget, at de skygger for udvikling og motivation til at løse arbejdsopgaverne,” siger Hanne Hansen, underviser på Kursuscentret på Køge Handelsskole og på Erhvervsakademi Sjælland.
”At kunne løse konflikter er en af fremtidens store fokusområder inden for udvikling af ledelsesmæssige kompetencer. Men det er ikke blot en leders udfordring. En leder kan ikke løse konflikter alene. Medarbejdere har også brug for at blive klædt på til at kunne håndtere konflikter – for konflikter opstår, hvilket ingen vil være i tvivl om,” siger Hanne Hansen og fortsætter: ”Det er lige præcis dig – som leder eller medarbejder – der igennem tilegnelse af viden og konkrete færdigheder i at håndtere konflikter – kan gøre en betydelig forskel i hverdagen.”
Sprogligt aspekt
”Konflikter kalder på dialog og kommunikation, og det er her, at begrebet ”mediation” kommer ind i billedet. Det at mediere betyder på hverdagsdansk egentlig at stille sig i midten. I overført betydning drejer det sig ganske enkelt om, at vi – både ledere og medarbejdere – kan tilegne os indsigt og færdigheder i at kommunikere, således at vi kan forebygge, at konflikter og uenigheder opstår og udvikler sig mellem de involverede,” siger Hanne Hansen.
”Det er denne kommunikative indsats, der er i fokus i faget Mediation. Forebyggelse af konflikter er selvsagt en hensigtsmæssig metode til fastholdelse af trivsel, motivation og fokus på kerneydelsen, men i virkelighedens verden har vi også brug for at kunne agere og kommunikere, når en konflikt raser. Med faget Mediation får du derfor også helt praksisnære færdigheder i, hvordan forskellige metoder og teknikker kan bringes i anvendelse, når konflikter synes at være gået i hårdknude,” fortæller Hanne Hansen.
Akademifaget Mediation (10 ECTS point) udbydes på Erhvervsakademi Sjælland i Køge, hvor man kan vælge det som et selvstændigt fag eller som et valgfag under Akademiuddannelsen i Ledelse. Der er 7 undervisningsdage i et forløb på 8 uger samt en mundtlig eksamen. Faget Mediation er meget praksisnært, fordi du kan gå direkte ud på din arbejdsplads og gøre en forskel. Der er tale om et fag, hvor der ikke er langt mellem teori og praksis – og handling og ord”, siger underviser, Hanne Hansen, så hvis dit nytårsfortsæt er gøre en konstruktiv og positiv forskel på din arbejdsplads – enten som leder eller medarbejder, så meld dig til faget Mediation. Kontakt studiesekretær Mette Grasberger mg@easj.dk tel 5667 0742, hvis du vil vide mere eller ønsker at tilmelde dig det førstkommende modul, som begynder den 26. februar.