Borgerne i Region Sjælland er trygge og tilfredse, når ambulancerne sætter de blå blink i gang. Specielt mødet med ambulanceredderne får stor ros.
Når der bliver trykket 1-1-2 på telefonen, så er borgerne i Region Sjælland overbeviste om, at de hurtigt kan få den hjælp, de har brug for. 85 procent mener det endda i høj grad, viser en brugerundersøgelse blandt dem, der tidligere har været i kontakt med alarmcentralen. Det er 11 procent mere end ved seneste brugerundersøgelse for fire år siden. Det glæder Jens Ravn, der er udvalgsformand for det præhospitale område:
– Det her viser, at den plan, der er lagt for det præhospitale område, har virket, og at vi har sikret borgerne den tryghed, som de fortjener.
Redderne får ros
Specielt når hjælpen ankommer til skadestedet, og når ambulancen sætter kursen mod sygehuset, er trygheden og tilfredsheden i top. Her giver næsten alle udtryk for, at de alt i alt er tilfredse med reddernes indsats. Mere end otte ud af ti giver endda udtryk for, at de er meget tilfredse. Det vidner om, at ambulanceredderne indsats skaber tryghed og ro på skadestedet, samt at de er omsorgsfulde og meget professionelle i deres indsats, fortæller Jens Ravn:
– Vores reddere leverer en fantastisk indsats, og de fortjener stor ros for at give borgerne tryghed.
Ventetiden føles lang
I de potentielt livstruende situationer går der i gennemsnit cirka otte minutter, inden hjælpen kommer frem. Selvom hjælpen er hurtigt fremme, når det brænder på, så nævner flere borgere, at ventetiden føles lang. Det er der en grund til, forklarer Jens Ravn:
– Når mennesker er i en presset situation, så kan få minutter hurtigt føles som timer. Selvom det er svært, så må man tage en dyb indånding og huske på, at hjælpen er der lige om lidt.
Normalt stopper samtalen med den sundhedsfaglige på vagtcentralen, hvis patienten er stabil, og ambulancen er sendt afsted. Hvis der er en situation, hvor patientens situation forværres, eller hvis den, der ringer ind, er meget urolig, bliver den sundhedsfaglige i røret hos dem, indtil ambulancen ankommer.
Fakta
85 procent af borgerne er i høj grad overbevist om, at de kan få hurtig akut hjælp. I 2011 var det 74 procent.
Trygheden og tilfredsheden er højest i de situationer, hvor ambulanceredderne er sammen med borgeren.
97 procent oplevede hjælpen på stedet som meget eller overvejende tilfredsstillende.
98 procent oplevede transporten til sygehuset som meget eller overvejende tilfredsstillende.
Den gennemsnitlige responstid ved potentielt livstruende situationer er 7 minutter og 40 sekunder.
Tallene stammer fra en brugerundersøgelse, der har til formål at kortlægge patienternes oplevelse af den præhospitale indsats. Lige fra 1-1-2-opkaldet til at patienten er overdraget til sygehuset. Seneste brugerundersøgelse er fra 2011. Undersøgelsen er vedhæftet denne pressemeddelelse.