Der sløses ikke med sikkerheden hverken udenfor eller indenfor på L’Oréals skandinaviske distributionscenter, der i dag beskæftiger seks medarbejdere i administrationen og 75-100 medarbejdere på det 17.000 kvadratmeter store lager i Greve. Det måtte borgmester Pernille Beckmann og Greves erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed sande, da de besøgte det franskejede kosmetikfirma for at høre, hvordan virksomheden trives i Greve Kommune.
Da Pernille Beckmann i bil nærmede sig verdens største kosmetikfirmas hovedlager for det skandinaviske marked på adressen Greve Main 21 en morgen i december 2015, blev hun ved porten til L’Oréals parkeringsområde mødt af en vagt. Han bad hende venligt om at bakke bilen baglæns ind i parkeringsbåsen ligesom alle andre: ”Det går vi meget op i her på stedet af hensyn til sikkerheden”, lød hans forklaring.
Da Pernille Beckmann lidt efter passerede hovedindgangen, fik hun igen at mærke, at sikkerheden er i højsædet hos L’Oréal, der blev etableret for 105 år siden af en fransk kemiingeniør, og som beskæftiger 80.000 medarbejdere på verdensplan. Nu gjaldt det nemlig en digital indtjekningsprocedure, hvor hun skulle indtaste oplysninger om sig selv og have taget billede for at få et navneskilt, som skulle bæres synligt under besøget. Det er ikke bare gæsternes, men også medarbejdernes sikkerhed, der værnes om hos L’Oréal.
– Vi har på det seneste taget nogle ekstra sikkerhedsforanstaltninger her på vores lager i Greve grundet den højspændte situation i Frankrig blandt andet som følge af terrorhandlingerne i Paris. Men det er ikke nyt for os at have fokus på sikkerheden. Et lager kan være en farlig arbejdsplads, fx hvis noget ligger og flyder, eller du ikke har afmærket, hvor du må gå. Du kan fx komme i klemme eller få nogle paller væltet ned over dig. Derfor følger vi nogle klare sikkerhedsprocedurer og har en høj sikkerhedskultur. Vi tænker i at passe på hinanden, så alle føler en god tryghed. Mennesker først, plejer vi at sige, for uden dem har vi ikke et firma. Derudover er et sikkert lager et effektivt lager, fortalte nordisk servicekvalitetsdirektør Bo Lund Mathisen, der var vært for virksomhedsbesøget sammen med L’Oréals kommunikationsdirektør Sonja Christensen.
Tryghed, sikkerhed og social ansvarlighed skal gå hånd i hånd Da Pernille Beckmann og Tina Charlotte Koeffoed efterfølgende satte sig tilrette i mødelokalet, fulgte endnu en sikkerhedsinstruks fra Bo Lund Mathisen i tilfælde af, at det skulle blive nødvendigt at forlade bygningen. Men det blev heldigvis ikke aktuelt. Derfor var der tid til en præsentation af firmaet, hvor Bo Lund Mathisen gav gæsterne et indblik i, at L’Oréal arbejder målrettet på at agere bæredygtigt i alle led og samtidig skabe trygge rammer for en rummelig arbejdsplads for de 14 forskellige nationaliteter, der er ansat på hovedlageret i Greve.
Og da tiden var inde til en rundvisning på lageret for Pernille Beckmann og Tina Charlotte Koefoed, dukkede sikkerhedstemaet op igen. For sikkerhedsvest og sikkerhedssko er et ‘must’. Og det var uden tvivl også en del af sikkerhedsproceduren, at en stemme i højtaleren pludselig proklamerede: ’Bo og gæster på lageret’.
I en større sammenhæng er omsorg for medarbejderne en del af L’Oréals motto ’Sharing Beauty with all’, der gennemsyrer hele virksomheden. Med denne strategi er der fokus på virksomhedens miljømæssige fodaftryk fra valg af råvarer, hvoraf mange bygger på Fair Trade, over produktion af produkterne til information til forbrugeren om produktets miljøværdier. Samtidig lægges der stor vægt på, at leverandører følger de samme værdier som L’Oréal, samt at virksomheden viser social ansvarlighed i forhold til både medarbejdere og til samfundet generelt. Det tætte samarbejde med Logistik Kompagniet er et godt eksempel på dette.
Med til historien hører, at gæsterne kom trygt og godt ud af bygningen med nye indtryk af, hvordan en international og multikulturel virksomhed med adresse i Greve og under mottoet ’Sharing beauty with all’ gør sig umage med at tage et globalt forankret ansvar for klimaforandringer og et lokalt forankret ansvar for et trygt og sikkert arbejdsmiljø.
Facts om L’Oréal L’Oréal har arbejdet passioneret med skønhed i mere end 105 år. Med sin enestående portefølje på 32 internationale og meget forskellige mærker har virksomheden i 2014 nået en omsætning på 22,5 milliarder euros og beskæftiger 78.600 medarbejdere verden over. Som verdens førende beauty virksomhed findes L’Oréal i alle distributionskanaler: Den brede distribution, stormagasiner, apoteker, i Travel Retail og med egne forretninger for visse mærker.
Forskning og innovation og et dedikeret forsker team på 3.600 medarbejdere er grundstenen i L’Oréals strategi, som er at leve op til alle behov for skønhedsprodukter i hele verden og tiltrække en milliard nye forbrugere i de kommende år. L’Oréals nye bæredygtighedsmål pr 2020 ‘Sharing beauty with all’ definerer ambitiøse målsætninger for bæredygtig udvikling i hele virksomhedens værdikæde, læs mere på www.loreal.com
Billedtekst: Greves borgmester Pernille Beckmann og erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed har besøgt L’Oréals hovedlager i Greve, hvor sikkerheden og trygheden vægtes højt. Herfra distribuerer verdens største kosmetikfirma varerne fra sine fabrikker i bl.a. Belgien, Spanien, Italien og Frankrig ud til firmaets danske kunder og videre til markederne i Sverige, Norge og Finland.