En undersøgelse foretaget af Epinion for Børneulykkesfonden viser, at 25 % af forældre har oplevet, at deres barn blev væk fra dem. Samme undersøgelse viser, at mere end hver anden forælder har oplevet at blive bekymret, fordi de mistede deres barn af syne. Et nyt velgørenhedsprojekt til fordel for Børneulykkesfonden skal give større tryghed og gøre det nemmere for barn og forælder at genfinde hinanden.
Koncert, supermarked, forlystelsespark. Når mange mennesker er samlet, og der er spændende ting at se på, kan man let miste de små af syne. Nogle af jer kender den frygtelige følelse, andre kan måske forestille sig den. Det kan give enhver forælder bekymringsrynker og koldsved på panden. Som følge heraf er navnearmbånd, hvor barnets navn og forældrenes telefonnummer står på, blevet mere og mere populære blandt forældre. Alene i år forventes det, at der sælges mere end 800.000 engangs-navnearmbånd[1]. Derfor lanceres nu et nyt, mere permanent navnearmbånd, som er et smykke, børnene kan have på gang på gang. I en kampagneperiode sælges armbåndet som et velgørenhedsprojekt, hvor alt overskud går til Børneulykkesfondens arbejde med at forebygge børneulykker.
Mor til to har oplevet at miste sit barn af syne
Cana Buttenschøn, som er ambassadør for Børneulykkesfonden, blogger på MorTilTo.dk og gift med musikeren Thomas Buttenschøn, har som så mange andre oplevet at miste sønnen Jens af syne.
”Jeg kiggede væk et øjeblik, og pludselig var han bare væk. Tusind tanker fór igennem mit hoved, og med det samme kunne jeg mærke, hvordan angsten skyllede ind over mig. Jeg kunne fornemme det i hele kroppen – hjertet bankede, og det sitrede i fingerspidserne,” forklarer Cana.
Jens har nu fået sit eget armbånd.
”Jens er rigtig glad for det. Jeg tror, han synes, det er lidt sejt, at hans navn står på. Og så er det en rar tryghed for Thomas og jeg at vide, at folk faktisk kan ringe til os, hvis Jens skulle blive væk,” fortæller Cana.
Cana fortæller om oplevelsen i en kort, viral film, som kan ses på www.borneulykkesfonden.dk/safetyband [Direkte link til film: https://youtu.be/vhNcEB41-RY]
Mange farer i børnehøjde
Hos Børneulykkesfonden ser man meget positivt på velgørenhedsprojektet.
”Vi synes, at armbåndet er en rigtig god idé. Der er jo en stor risiko og mange farer forbundet med, at børn bliver væk fra deres forældre – f.eks. store, trafikerede veje. Armbåndet kan give både børn og forældre en større tryghed i, at det er lettere at finde hinanden igen, hvis man bliver væk,” udtaler Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden.
Støt Børneulykkesfonden med et SafetyBand
Det er smykkeportalen Crowdmade og autostol-producenten BeSafe, som står bag velgørenhedsprojektet.
I perioden 28. september til 18. oktober 2015 går alt overskud fra køb af SafetyBand-armbåndet og Buffe-halskæde samt 500 kr. for hver solgt BeSafe-autostol ubeskåret til Børneulykkesfonden.
Læs mere på www.børneulykkesfonden.dk/safetyband
Om Børneulykkesfonden
Ulykker udgør et af de største sundhedsmæssige problemer for børn. Ulykker er ikke blot den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-19 år, men også årsag til mange skadestuebesøg, konsultationer hos egen læge og sygehusindlæggelser. Hvert år kommer ca. 165.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen.
Børneulykkesfonden arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i hjemmet, i trafikken og til sport/fritidsaktiviteter uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse.
Børneulykkesfonden blev stiftet i 2008 af Codan Forsikring og Odense Universitetshospital (H.C. Andersen Børnehospital og Ulykkes Analyse Gruppen). Begge parter har en interesse og et gensidigt engagement til børn og børns sikkerhed, som danner grundlag for stiftelsen af fonden.
[1] Kilde: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/foraeldre-sikrer-i-stigende-grad-deres-boern-med-navne-armbaand