Transportminister Hans Christian Schmidt mener, der lige nu er flere ulemper end fordele ved at åbne en ny s-togsstation ved Trylleskov Strand. Men når den nye højhastighedsbane mellem Ringsted og København kører, er han åben for at drøfte sagen på ny.
Solrøds borgmester Niels Hörup skrev i begyndelsen af juni til transportminister Hans Christian Schmidt og understregede vigtigheden af en ny s-togsstation ved Trylleskov Strand. Bydelen vokser, og det har øget behovet for bedre offentlig transport til området.
Ministeren har nu svaret, at han altid er åben for at drøfte mulighederne for nye stationer, men at der kun bør åbnes stationer der, hvor det forbedrer den kollektive trafik samlet set. For øjeblikket mener han, at det ikke gør sig gældende med Trylleskov Strand. En ny station dér, vil ifølge ministeren forlænge rejsetiden for meget for de gennemrejsende passagerer. Det skuffer borgmester Niels Hörup:
”Trylleskov Strand er en hastigt voksende bydel, alle grundene er solgt, og rigtig mange børnefamilier er flyttet hertil. Inden 2030 forventes passagergrundlaget i og omkring bydelen at nå op omkring 7.000 borgere, og derfor er det efter min mening både rentabelt og nødvendigt med en ny station,” siger han.
”Linjeføringen er desuden allerede forberedt til anlæggelsen af en ny station, da alt det forberedende jordarbejde blev lavet frem til 1979, hvor banen til Solrød blev indviet. Så det er reelt kun et trinbræt, der skal bygges, og det vil gøre anlægsudgifterne markant lavere, end hvis man skulle bygge på en bar mark,” siger Niels Hörup.
Ændrede forudsætninger
Ministeren er da heller ikke afvisende over for at tage anlæggelsen af en ny station op igen, hvis forudsætningerne ændrer sig – fx i forbindelse med åbningen af en ny højhastighedsbane mellem Ringsted og København i 2018. Hvis det kan hjælpe projektet på vej er Niels Hörup til gengæld åben for at drøfte mulighederne for en kommunal medfinansiering:
”Når mange af Solrøds borgere fra 2018 begynder at tage højhastighedstoget til København, vil det betyde færre passagerer på Køge Bugt-banen. Men det passagertab kan en ny station ved Trylleskov Strand kompensere for, og dermed kan det måske ligefrem blive en tilfredsstillende samfundsøkonomisk forretning at åbne en ny station. Og hvis projektet har brug for et sidste lille skub for at blive realiseret, så er jeg også åben over for at diskutere kommunal medfinansiering,” siger han.
”Vi tror fortsat på projektet og arbejder naturligvis videre med planerne. Så må vi tage ministeren op på hans ord i 2018,” siger Niels Hörup.