Én af de fornemmeste opgaver for en bedemand er at kunne være en god støtte for de pårørende i deres sorgproces. Det har Jan Mortensen fra Bugtens Begravelsesforretning været i snart 20 år. Han åbnede nemlig sin forretning i 2003 – først hjemme i privaten, men i de seneste 15 år har den ligget i rundkørslen ved Cementvej i Solrød.
I dag har han også en ansat, Mathias, og han forklarer, at forretningen er meget bundet op på anbefalinger fra kunder.
– Der er faktisk hård konkurrence i vores fag, og vi er meget afhængige af anbefalinger fra pårørende. Vi oplever ofte, at familier vender tilbage flere gange, og at vi er blevet anbefalet til nogle andre grene af familien, siger Jan Mortensen.
Døden er tabubelagt
Under Corona-epidemien måtte han tage mange samtaler med de pårørende online, hvilket fungerede under omstændighederne. Men han er meget glad for, at de er tilbage til normale tilstande igen.
– Det er helt klart bedst, at man mødes fysisk, for det giver en bedre tryghed for de pårørende. Til det første møde taler vi om de særlige ønsker, der kan være til begravelsen, og vi hjælper og vejleder de pårørende. Nogle gange har den afdøde meget specifikke ønsker til begravelsen, og andre gange skal de pårørende selv tage stilling.
Men der er plads til at sørge og græde, og det hele er okay, siger Jan Mortensen, der følger sin intuition i samtalerne for at støtte de pårørende bedst muligt.
Nogle afdøde har lavet et dokument, der hedder ’Min sidste vilje’, som man kan lave digitalt. Det kan man løbende rette i, man kan bestemme, hvem der skal have beskeder og breve, og man kan have ønsker til sin begravelse.
– Det kan være meget tabubelagt at tale om død og begravelse i familier, men det kan være rigtig svært som pårørende at tage stille til alle disse ting ved et dødsfald. Derfor er det rigtig smart at lave dokumentet, siger Jan Mortensen, der også kan have en kopi af dokumentet liggende, hvis man ønsker det.
Bæredygtighed er vigtigt
En klar tendens inden for begravelser har i de seneste år været, at kisten skal være bæredygtig. Man kan fx vælge en kiste i papirmasse eller i pap. Det er dog ikke den billigste løsning – det er stadig en hvid kiste i MDF-plader.
– Jeg har også bestilt rustvogne, der delvist kører på el, men der er lidt forsinkelser på leveringen. Men de er på vej, og på den måde bliver kørslen også bæredygtig, siger Jan Mortensen.
Andre tendenser er også, at folk oftere og oftere vil have, at deres aske spredes ud over det åbne hav, fordi de måske har haft en relation til havet på en eller anden måde. Og så er der flere, der har fået øjnene op for, at man kan få delt sin aske op i to ligesom prins Henrik fik. På den måde kan man både blive spredt ud på havet og blive lagt i jorden på en kirkegård.
– Såfremt man skriver sit ønske om askespredning ned, så er man sikret godkendelse til det af begravelsesmyndigheden. Såfremt ønsket ikke er skrevet ned, skal man søge om afvigelse fra skriftligheden. Så har man et ønske om, at ens aske skal spredes over havet, er det bedst at skrive det ned, siger Jan Mortensen.
Herudover vælger flere og flere den fælles kirkegård fremfor egen gravplads.
– Vi er også begyndt at tilbyde fingeraftryk fra de afdøde lavet som smykker. Det kan fx være børnebørn, der får et aftryk fra en bedstemor eller i familier, hvor den afdøde er ung, og hvor forældre eller børn til den afdøde ønsker et minde, siger Jan Mortensen, der er glad for at kunne give de pårørende netop det, der kan hjælpe dem videre i livet fra en svær sorg.
Kilde: Viborher.dk