Alle 40 pladser var besat med repræsentanter fra lokale virksomheder, da ErhvervsCentret sammen med Greve Kommune en tidlig fredag morgen i december 2015 havde inviteret til møde om udbudsstrategien for Sjællands Universitetshospital i Køge og NCC´s forretningsgange med at finde underleverandører til store anlægsbyggerier.
Greves borgmester Pernille Beckmann bød velkommen til arrangementet, da ErhvervsCentret for anden gang i år åbnede dørene for et fagligt arrangement med fokus på store anlægsprojekter i Region Sjælland. Hun pointerede, at tanken bag arrangementet var at bidrage til, at også de mindre lokale, private leverandører har de bedste forudsætninger for at skabe vækst og nye arbejdspladser.
Den første oplægsholder var Lene Stevnhoved, projektchef i Byggeri- og Anlæg, Region Sjælland. Hun fortalte, at de som offentlig bygherre af Sjællands Universitetshospital i Køge har udarbejdet en udbudsstrategi for det store projekt, der er budgetteret til fire milliarder kroner. Hun understregede i sit oplæg, at hensigten med udbudsstrategien både er at minimere risikoen for en overskridelse af budgetterne i udbudsfasen, at indarbejde større kvalitet og bygbarhed i projektet samt minimere samarbejdsproblemer og konflikter mellem byggeriets parter.
Kunst og farver skal oplive hospitalsmiljøet En af de fremmødte var kunstner Michel Khouri, som har eget atelier på Greve Strandvej 34, 2670 Greve.
Han deltog i arrangementet med en forventning om at blive klogere på, hvem han skal tage fat i, hvis han vil bringe sig i spil som leverandør af udsmykningen af Sjællands Universitetshospital i Køge med abstrakt kunst i glade og friske pastelfarver.
– Alle de sygehuse, jeg har været på i Danmark, er grå, kedelige og triste. Jeg bliver nedtrykt af de store hvide og grå flader. Der mangler farver og optimistisk kunst på væggene. Jeg vil meget gerne være med til at skabe et hospital, hvor patienterne og deres pårørende føler, at der er rart og hyggeligt at være. Formålet med min kunst er at få patienterne i bedre humør og sikre, at de får energi af omgivelserne til at bevare håbet og troen på en bedring, så de kommer hurtigt ud af sengen igen. På mødet gik det op for mig, at jeg øge mine chancer for at få opgaven med at udsmykke væggene på Sjællands Universitetshospital i Køge, hvis jeg kontakter arkitekten og fremviser nogle af mine malerier. For jeg tror på, at lyse og venlige farver og billeder på væggene kan fremskynde en bedring eller helbredelse.
Det vil være en drøm, der går i opfyldelse, hvis jeg gennem min kunst med pastelfarver i fx gul, grøn, blå og pink kan medvirke til at gøre patienterne på Sjællands Universitetshospital i Køge raske, udtaler Michel Khouri.
Svært at være lille når pris er vigtigste parameter Konsulent Bo Andersen fra DK Brandteknik ApS, der har eksisteret i 15 år med adresse i Greve Kommune og med 15 medarbejdere på lønningslisten, var også tilstede under mødet. Virksomheden har haft en årlig vækst på 14 procent de sidste år. Hans forventning var at få fif til at komme i betragtning til byggeriet af Sjællands Universitetshospital i Køge og opbygge nye relationer til nye kunder og samarbejdspartnere. Det ønske fik han indfriet – og derudover fik han bidraget til en debat om, hvorvidt leverandørkravene til små og mellemstore virksomheder er gunstige i forhold til at skabe vækst.
– Vi bliver ofte mødt af krav om at levere til en meget lav pris – og hvis kun prisen er afgørende, er det svært at være med i det kapløb. For vi oplever desværre, at den største på markedet underbyder for at holde på kunden. Derudover er betalingsbetingelserne vanskelige for os at leve op til. Det er ikke usædvanligt, at de store kunder vil have 60 dages kredit. Som mindre virksomhed er det ikke rimeligt, at vi skal agere som bank for de store og mellemstore ordregivere. Jeg er glad for, at vi fik taget hul på den debat her til arrangementet, udtaler Bo Andersen fra DK Brandteknik ApS og tilføjer, at han synes, at det var et fin arrangement, som resulterede i, at han fik kontakt til en ny kunde.
Vær skarp på din spidskompetence Til arrangementet mødte deltagerne også sektionsdirektør Hans Blinkilde fra NCC. Han gav tips og tricks til, hvordan man kan bringe sig i spil og komme i betragtning som underleverandør i forbindelse med de anlægsprojekter, som NCC byder ind på. Et af hans råd var, at man som leverandør skal være skarp på og fortælle, hvad man har en særlig viden om og kompetence til. Og så skal man også være god til at tage en uformel snak i forskellige netværk, hvor indkøberne er at træffe. Hans Blinkilde udleverede til sidst to mail-adresser, som alle virksomheder er velkomne til at skrive til, hvis de ønsker at komme i betragtning som leverandør til NCC. Den ene er til projektlederen via adressen initialer@ncc.dk, og den anden er via adressen: indkob@ncc.dk.
Netværk og dialog er vejen frem til en ordre At netværk er vejen til nye opgaver er et synspunkt, som netværksleder af NetværketSyd, Mickey Lund, er enig med Hans Blinkilde om. Han har i de sidste fire år med firmaadresse i Greve drevet NetværketSyd, som henvender sig til alle aktører inden for byggeri og anlæg.
– Det handler meget om at både bygherren, rådgiveren og entreprenøren kommer i en tidlig dialog med hinanden, enten i form af kaffemøder eller et professionelt netværk, hvor de jævnligt mødes og har mulighed for at skabe synergi ved at dele viden og erfaringer. Selve det at opbygge stærke relationer er meget vigtigt for at blive prækvalificeret. Vi taler om meget komplekse processer med en masse risici og usikkerhedsfaktorer, og der er mange regler og procedurer, man skal leve op til, fortæller Mickey Lund.
Billedtekst: I en af pauserne fik Michel Khouri sig en snak med borgmesteren, som han har kendt i mange år. I øvrigt har han bl.a. leveret kunst til Greve Idrætscenter.