De mange skiftende geografiske udstillingssteder, som kunstnergruppen “horiZont” allerede har haft siden den første fælles udstilling i 2009, afspejler bl.a., at alle 6 kunstnere har tilknytning til mange forskellige egne i Danmark; idag bor 2 i Hirtshals, 2 i Sønderborg og 2 i København.
De mange geografiske kontakter skyldes også for samtlige medlemmer i gruppen en mangeårig stor interesse for samspillet mellem kunst og udstillingstedets arkitektur. Derfor glæder “horiZont”- kunstnerne sig også særlig meget til udstillingen i Portalens unikke arkitektur.
Udstillingen i Portalen
Den store højtloftede gulvflade midt i Portalens udstillingsrum bliver reserveret “horiZont”-kunstnernes skulptør Søren Friis, der vil udnytte den til skulpturer i alle størrelser – fra helt små bronzer til en flere meter høj træskulptur.
Resten af udstillingsrummenes vægflader med nicher i alle formater vil blive beklædt af små og store billedserier på papir, lærred eller plexiglas.
HoriZont-kunstnerne og deres anvendelse af kulører
For alle 6 kunstnere gælder en meget stor interesse for farver og kulørers udtrykskraft, som spiller fra de mest dramatiske farver til sofistikerede milde farveudtryk:
Søren Friis arbejder for en skulptør i sjælden grad meget med kulører på sine tredimentionale værker. Det gælder fx hans geometriske træstrukturer – og hans skrueagtige jernskulpturer, som for beskueren kan
vise kunstnerens årelange nærhed til skibsfarten ved Vesterhavets havne.
Ninne Nielsens oliemalerier med blomstermotiver er ofte oversize og ganske monumentale, de er kraftigt stilliserede, undertiden kombineret med ornamentik. Farvefladerne er som oftest fyldt med mættede kulører og sorte konturer af stor præcision. Hun giver beskueren stor glæde ved sine moderne fortolkninger af blomstermotiver, og som oftest er de på alle måder ganske overdådige. Ninne Nielsen finder en rigdom af motiv-inspiration til sine malerier på lærred og papir i og omkring hjemegnens havn og strandarealer.
Tove Dehns værker spænder fra billeder med rene, mættede kulører og enkle klarttegnede motiver af stor præcision og intensitet. Det gælder fx. hendes serier fra Bakken ved Klampenborg og hendes Fanøbilleder “Uden for sæsonen”. Serierne “Amalia’s Wallpaper” og “Sat udenfor” er nok de mest kulør-intense eksempler på Tove Dehns anvendelse af farver til dato. Men det hindrer hende ikke i nyskabelser af minimalisk art, hvor dagslysindtag modelerer de stramme former smukt. Hendes værker er som regel skabt af egne fotos, der senere bliver intenst, men næsten umærkeligt bearbejdede digitalt.
Hanne Ida Helstrup fremelsker i sine klassiske grafiske værker i radering og ætsning en stor rigdom i de sorte og grå farvetoner, men hun har en stor forkærlighed for at accentuere visse motiviske træk med velvagte kulører – højst kraftfuldt kommer det til at virke – selv i hendes mindre formater på papir.
De sorteste sorte farver opnår hun i sine unikaværker på plexiglas; også her kombinerer hun ofte de sorte farver med en enkelt sofistikeret kulør. Det er dårligt nok til at forstå, at plexiglas-værkerne i deres præcision er skabt med en boremaskine og rystepudser; udtryksfulde og dramatiske er de, hvad enten de forestiller stubmarker eller geometriske former.
Lise Tuxen lader med sine landskabsdramaer ikke de andre nordiske ekspressive malere noget efter i kraftige farvekontraster. Hun holder af at spille små rene kulører ud mod større sorte eller mørke flader. Som regel er der genkendelige elementer som huse og skyer på billedfladen. Stoflighederne i penselstrøgene kommer fint frem og tilføjer endnu en dimension til værket. Dette med strøgenes retninger tydeliggøres nok allermest i de seneste pastellyse værker af stor intensitet og skønhed.
Birgitte Ramskovs billedfrise (“Passion & Påske”) er skabt som en form for installation af særligt store akvareller: Hver enkelt akvarel tænkes at hvile i sig selv, men griber alligevel visuelt fat i sine nabobilleder og indvirker psykisk og fysisk på beskueren, så det føles vigtigt at være i rummet og mærke egen krop og sansning. Kunstneren har med de lyse eller mættede røde kulører og gråsorte farver ladet sig inspirere af påskefortællingen om Kristus i Gethsemane have – forladt som han var – og om englen på klippen påskemorgen foran den tomme grav. Billederne kan også alene læses som abstraktioner i rødt og gråt.
Af de 6 kunstnere er de 3 uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København, 1 på Det Fynske Kunstakademi i Odense og 2 på Arkitektskolen i Århus. Læs mere på “horiZonts” hjemmeside:
www.horizont-kunst.dk