Tvinger vores nabokommuner os til at reducere vores service?
Solrød Kommune hører til en lille eksklusiv skare, af kommuner hvor man kan besøge borgerservice uden tidsbestilling. Således kræver 90 ud af 98 danske kommuner, at man altid bestiller tid, før at eksempelvis passet eller kørekortet skal fornys.
Men det er faktisk ikke givet, at vi vil kunne fortsætte med dette på den lange bane. Et stigende antal borgere fra andre kommuner, gør nemlig også brug af den udvidede service, som man finder i eksempelvis Vallensbæk og Solrød Kommune. I sidste ende betyder det, at vi som kommune bruger ressourcer og dermed penge, på at betjene borgere for andre kommuner – penge som vores egne skatteydere ender med at betale.
Åbningstider reduceres med fuldt overlæg
Én ting er at kommuner begynder at kræve tidsbestilling, og dermed indirekte tvinger borgere med akutte behov, til at besøge andre kommuner. En anden er at jeg kan se en tendens til, at kommuner i vores nærområde reducerer deres åbningstider i en grad, hvor det ikke kan undgå, at have betydning for hvor borgerne søger hen.
I Roskilde Kommune har de eksempelvis valgt, kun at have åbent i Borgerservice mellem 09-14. Der er således ingen dage, hvor borgerne kan bestille tid tidligt om morgenen, eller sent om eftermiddagen.
Kigger vi mod Greve Kommune, har de valgt at gå endnu længere. For at spare penge, vil der pr. 01.01.2023 kun være åbent 18,5 timer om ugen, fordelt på henholdsvis mandag, onsdag og torsdag. Og resultatet? Ja, det er kommunen faktisk meget ærlige omkring. I kommunens effektiviseringskatalog, kan vi således læse følgende:
“Ligeledes må der forventes en akkumuleret ventetid, idet mulighederne for at bestille tid reduceres. Nogle borgere må derfor henvende sig i andre kommuner, hvis de ikke kan vente på at få en tid i Greve Kommunes Borgerservice.”
Eller sagt på en anden måde: Greve Kommune spekulerer direkte i, at spare penge ved at sende deres borgere til borgerservicecentre i andre kommuner.
Kampen mod bunden
Tendensen jeg beskriver her, synes jeg er farlig. Det bliver nemlig hurtigt en kamp mod bunden, hvor kommunerne konkurrerer internt om at yde den dårligste service til deres borgere.
Igennem de elleve måneder hvor jeg har haft min daglige gang på Solrød Rådhus, har jeg kunne se hvor velfungerende en Borgerservice, vi har her i kommunen. Vores medarbejdere er servicemindede og piv-dygtige, hvilket afspejler sig direkte i borgernes vurdering på Happy or Not-standeren som står i Borgerservice. Åbningstiderne er også bedre end i mange andre kommuner, og så er det relativt unikt, at alle besøg ikke kræver tidsbestilling.
Men ser vi ind i en fremtid, hvor vi skal fungere som Borgerservice for hele vores opland, tvivler jeg på at vi kan fortsætte med at yde samme høje service.
Det gode spørgsmål er, hvad løsningen på problemet er. Kan vi få ændret lovgivningen, så kommunerne pålægges at betale for udenbys ekspedition af deres borgere? Eller ser vi ind i en fremtid hvor kommunerne bør samkoordinere deres åbningstider, så vi holder åbent på skift og henviser til hinanden?
Kilde: Borgmester Emil Blücher