Region Sjælland har netop besluttet at sætte ekstra fokus på at sikre, at patienterne oplever sammenhæng i deres behandlingsforløb. Bedre opfølgning og registrering af patienternes dårlige oplevelser er på vej
Region Sjællands Sundhedskoordinationsudvalg arbejder på at sikre kvalitet og sammenhæng for patienterne på tværs af kommunerne, regionens tilbud og de praktiserende læger.
Flere tiltag med Følgeordninger såsom Opfølgende hjemmesamtaler og Følge/tele-hjem-ordning er gjort for at sikre at alle patienter gribes i overgangene mellem f.eks. regionens sygehuse og kommunerne hjemmepleje, og med gode resultater.
– Vores samarbejde med kommunerne og de praktiserende læger er rigtig godt, men der er nogle patientgruppe som er særligt sårbare, såsom ældre og kronikere, og hvor vi skal være ekstra opmærksomme, siger Anne Møller Ronex, Formand for Sundhedskoordinationsudvalget og medlem af regionsrådet i Region Sjælland.
Nu er et nyt tiltag på vej, der skal styrke Sundhedskoordinationsudvalget arbejde med at finde de steder, hvor samarbejdet mellem sektorerne ikke altid fungerer efter hensigten.
Halvårlig opfølgning
Tiltaget indebærer, at de klager og henvendelser som kommuner, sygehuse, praktiserende læger og politikere får fra borgerne om, at de føler sig ”glemt” eller ”klemt” i systemet, skal samkøres, opgøres og fremlægges for Sundhedskoordinationsudvalget hver halve år.
– Der er ingen tvivl om, at en sådan tværsektoriel kvalitetsopgørelse på det her område, vil give medlemmerne af Sundhedskoordinationsudvalget hurtigere mulighed for at identificere evt. problemområder og handle på dem til gavn for borgerne. Vi vil gerne lære af de fejl, som borgerne oplever, så vi kan gøre det endnu bedre, siger Anne Møller Ronex.
Den første halvårlige opgørelse får medlemmerne af udvalget i foråret 2016.
– Når vi får henvendelser fra borgere om dårlige oplevelser i vores sundhedsvæsen, så er det helt essentielt at vi kan gennemskue, om der her er tale om et ærgerligt og ulykkeligt – men trods alt enkelstående tilfælde eller om der er tale om mønster, som vi skal gøre noget ved hurtigst muligt. Vi vil jo gerne undgå at flere borgere kommer i samme klemme, siger borgmester Pernille Beckmann, Greve Kommune, og næstformand i Sundhedskoordinationsudvalget.
Fakta
Sundhedskoordinationsudvalget er nedsat af Regionsrådet og består af repræsentanter fra region, kommuner og almen praksis.
Sundhedskoordinationsudvalget har til formål at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af kommuner og region, herunder at understøtte kvaliteten og den effektive ressourceudnyttelse.
Den nye indsats blev vedtaget på mødet Sundhedskoordineringsudvalgets møde den 19. August 2015.
Den nye sundhedsaftale mellem region, kommuner og praktiserende læger, ”Sundhedsaftalen 2015-2018”, der blev indgået i foråret, går blandt andet ud på:
•at borgeren, som patient oplever at blive behandlet som en ligeværdig partner, der kan tage aktiv del i sit eget forløb og har mulighed for at tage ansvar for egen sundhed
•at borgeren oplever et smidigt forløb, hvor relevante parter samarbejder løbende og fleksibelt
•at borgeren oplever, at kommunikationen flyder rettidigt og korrekt
•at borgeren oplever, at ansatte på tværs af sektorer omtaler hinanden og andres indsats respektfuldt