Få vurderet dit CV på Center for Karrierevejledning på Køge Handelsskole. Kan du mønstre meritter for to års arbejde på kontor, så kan du tage en GVU og blive faglært på 12 uger. Beviset kan føre til job og mere uddannelse. Nyt hold begynder 9. september
”Vi tilbyder ufaglærte kontorassistenter at blive faglært på blot 12 uger – men det kræver mindst to års relevant erhvervserfaring, og at deres samlede praktiske erfaringer kan summes op til at udgøre alle grundfagene på kontoruddannelsen – enten som merit fra tidligere kurser eller gennem en realkompetencevurdering. Men alt det hjælper vi den enkelte med, ” fortæller voksenvejleder Karen Skipper på Køge Handelsskole.
”Vi hører fra mange kursister, at de går direkte i job med deres kontoruddannelse, så der er alt mulig grund til at kaste sig ud i det,” siger Karen Skipper.
”Tilbuddet gælder både ledige og beskæftigede. Folk i arbejde skal have grønt lys fra deres arbejdsgiver – de ledige skal aftale det med Jobcentret – for at begynde på uddannelsesforløbet. For at komme i gang med uddannelsesforløbet skal man først realkompetencevurderes. Man mødes med mig til en GVU-samtale, og vi skal have alt på bordet: Skolepapirer, kursusbeviser og praktiske erfaringer bekræftet med udtalelser fra tidligere arbejdsgivere mv. – så trækker vi på husets mangfoldige ressourcer. Vi tjekker op på, om erfaringerne og kompetencerne svarer til de niveaukrav, uddannelsen kræver som forudsætning. Vi bruger undervisere fra Kursuscenteret, Merkantil HG-afdelingen og Køge Handelsgymnasium, når vi skal have vurderet fagligheden. En GVU-plan gælder i seks år, så inden for den tidshorisont kan man færdiggøre sin uddannelse,” siger Karen Skipper.
Gode rammer og højt tempo
”Kontoruddannelsen, som rummer EUD-specialfag og AMU-kurser, varer 60 dage. Man skal indstille sig på det er hårdt arbejde, de 12 uger, forløbet kører over,” siger Karen Skipper.
”Vi har fagligt kompetente og erfarne undervisere på plads i forløbet. Undervisningen veksler mellem læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og det afsluttende fagprøveprojekt. Rammerne omkring uddannelsen er på plads: Vi har gode lokaler, bærbare pc’ere, gratis kaffe og te, god cafe og køleskab til den medbragte frokost. Vi er placeret godt i forhold til offentlig transport og motorvej – og vi har gratis parkering. Der er altså ingen hindringer for at komme i gang. Hvis vi i realkompetencevurderingen konstaterer, der mangler fag, er der også råd for det,” siger Karen Skipper.
”Vi har holdopstart 9. september. Har man spørgsmål – hvad enten man er ledig eller i job er man velkommen til at kontakte mig på telefon 40 61 69 73 eller e-mail kms@khs.dk,” fortæller Karen Skipper.