Close Menu
VIBORHER – Solrød
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VIBORHER – Solrød
    • NYHEDER
    • KOMMUNE
    • KIRKERNE
    • BIBLIOTEK/KULTURHUS
    • 112
    • SPORT
    • DEBAT/LÆSERBREVE
    VIBORHER – Solrød
    Kørekort

    Der er flere læger til rådighed, hvis ….

    0
    By Lotte Bøgevig on 23. marts 2016 NYHEDER

    Lægemanglen er fatal i øjeblikket. Men behøver den være det?

    Dagligt får vi i diverse medier at vide, at lægemanglen er fatal. Der har været mangel på læger i mange landdistrikter gennem flere år og nu viser det sig, at også storbyerne er ved at blive ramt af akut lægemangel.

    Det er naturligvis ikke godt for hverken folkesundheden, eller betryggende for den enkelte borger.

    Fra Danske Seniorer har vi et forslag til at få løst en del af lægemanglen relativt nemt: Gør som i vores nabolande og få et sted mellem 60 og 80 læge årsværk. Det kan ske ved at droppe det nu obligatoriske lægetjek for at få kørekortet fornyet fra 75 år.

    Det lykkedes for godt et år siden at få flyttet grænsen for fornyelse af kørekort fra dengang 70 år til 75 år. Men ved helt at fjerne lægetjekket i forbindelse med fornyelse fra 75 års alderen, løser man to problemer på én gang: Dels vil der bliver frigivet rigtig mange læger til andre opgaver, dels løser man problemet i mange kommuner, der skal lave de nye kørekort, idet medarbejderne hos Borgerservice så kan bruge tiden på andre opgaver.

    Kritikere vil naturligvis hævde, at der er en risiko, hvis gruppen 75-80 årige ikke længere skal have lægetjek. Men denne gruppe frekventerer i forvejen ind i mellem lægerne, og konstaterer den privatpraktiserende læge, at der er et trafiksikkerhedsmæssigt sygdomsproblem hos den enkelte ældre, kan man benytte den lejlighed til at tage snakken om fremtidig fornyelse.

    Desuden skal man ikke glemme, at der i de lande, vi normalt sammenligner os med, Sverige, Norge, Tyskland, ikke er de samme rigide og stramme regler for lægetjek af ældre medborgere, som der er nu i Danmark.

    Endelig må vi konstatere, at vi generelt bliver ældre, vi forbliver raskere længere, men også at politikerne ønsker at hæve pensionsalderen, ligesom man ønsker, at vi skal blive længere på arbejdsmarkedet. Begge dele er vi grundlæggende imod, men hvordan harmonerer disse ønsker fra politikerne med, at vi så forlanger et unødigt lægetjek ved kørekortfornyelse hos ældre medborgere. Dårligt!

    Derfor: Drop obligatorisk lægetjek ved kørekortfornyelse for ældre medborgere og løs en del af den akutte lægemangel. For hvad hjælper det aktuelt, at prognoser siger, at der er læger nok i 2036?

    For yderligere oplysninger eller kommentarer:
    Landsformand i Danske Seniorer, Jørgen Fischer, tlf. 22 96 04 80
    Eller
    Sonja Poulsen, Solrød Senior Klub, Østsjællandskredsen i Danske Seniorer 2221 1403

    Deltag i debatten
    Share. Facebook Twitter Email

    Læs også

    Peter Tanev gæster Havets Folkemøde i Solrød

    Hedebølge på vej – husk at passe på dig selv og hinanden

    Succes på Solvænget – nye fjernvarmeprojekter afventer politisk afklaring

    Et kærligt opråb til sommerens gæster ved Kalkgraven i Karlstrup

    Bettina og besøgshunden Lexa spreder glæde blandt borgere med demens

    DE FØRSTE STUDENTER PÅ SOLRØD GYMNASIUM 2026

    Vil du med på kirkerejse sydpå?

    Sommergudstjenester – indenfor og udenfor

    Klumme af Brian Mørch

    Jersie Sognehus fylder 25 år

    Mindre senior og ældrevenlige boliger i Solrød

    Kronik af Emil Blücher

    Afgående formand ser tilbage på år med udvikling, fællesskab og frivillighed i Solrød FC

    Sommerudstilling med lokale kunstnere på Solrød Bibliotek og Kulturhus

    Solrød Kommune: Vis os dit bedste billede af Køge Bugt

    Midlertidig natbus skal forbinde Solrød-området med Roskilde

    “Drømmen blev til virkelighed: Nu vil de skabe nyt liv ved Solrød Strand”

    Konservative: Politisk aftale styrker seniorer, skoler, idræt og fællesskaber

    40 år med omsorg blev belønnet med kongelig medalje

    Penge fra salg af Solrød Biogas skal nu ud at arbejde for borgerne

    annonce
    TILMELD NYHEDSBREVET

    FACEBOOK
    Vi bor her
    • SENESTE NYT
    • MEST LÆSTE
    25. juni 2026

    Peter Tanev gæster Havets Folkemøde i Solrød

    25. juni 2026

    Hedebølge på vej – husk at passe på dig selv og hinanden

    25. juni 2026

    Succes på Solvænget – nye fjernvarmeprojekter afventer politisk afklaring

    24. juni 2026

    Et kærligt opråb til sommerens gæster ved Kalkgraven i Karlstrup

    23. juni 2026

    Bettina og besøgshunden Lexa spreder glæde blandt borgere med demens

    27. oktober 2025

    Klumme af Brian Mørch

    27. oktober 2025

    REMA 1000 fylder 1 år

    27. oktober 2025

    Morten Scheelsbecks visioner for Solrød Center

    27. oktober 2025

    Solrød Centerforening: Tak for et inspirerende borgermøde – nu skal visionerne blive til virkelighed

    27. oktober 2025

    SFs visioner for Solrød Center

    annonce
    • rel="nofollow"
    annonce
    annonce
    Arlo Medier
    2680 Solrød Strand
    Telefon: 4038 1501
    E-mail: arlomedier@gmail.com
    Copyright Viborher.dk
    KONTAKT OS
    • SALGSAFDELINGEN
    • REDAKTIONEN
    • ADMINISTRATION
    © 2026 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.