- Fjerde generation af verdens mest solgte roadster har haft premiere i Barcelona
- Unikt KODO-design, SKYACTIV-teknologi og endnu lavere vægt
Mazda har natten mellem den 3. og 4. september løftet sløret for den helt nye Mazda MX-5 foran et indbudt publikum i Barcelona, og på samme tidspunkt blev bilen præsenteret i Japan og USA. Alle tre steder blev den fjerde generation af verdens mest solgte roadster modtaget med begejstring af de fremmødte, der fortrinsvis var motorjournalister og MX-5-entusiaster. De faldt omgående for designet, der er en dynamisk videreudvikling af Mazdas nuværende designfilosofi ”KODO – Soul of Motion”.
Den nye MX-5 er konstrueret med brug af Mazdas SKYACTIV-teknologier, heriblandt specielt tilpassede SKYACTIV-G benzinmotorer og den første baghjulstrukne udgave af SKYACTIV-undervognen. Vægten er reduceret med 100 kg i forhold til forgængeren og er nu igen på niveau med den første generation MX-5, der blev introduceret i 1989 og revolutionerede markedet for overkommelige sportsvogne.
Tyngdepunktet er sænket til det laveste niveau nogensinde i en MX-5, og sammen med ingredienser som den lave vægt, kompakte dimensioner og en perfekt vægtfordeling er det opskriften på en bil, der er indbegrebet af uforfalsket køreglæde. Det er præcis som man kan forvente det af en MX-5, der er produceret i mere end 947.000 eksemplarer i de seneste 25 år, og som er indehaver af en Guinness verdensrekord som den mest solgte topersoners åbne sportsvogn nogensinde.
“Mazda’s fremgang er drevet af vores meget roste, nye bilmodeller, og den nye MX-5 vil uden tvivl hjælpe os til at fastholde den positive udvikling,” udtaler Jeff Guyton, der er præsident og CEO for Mazda Motor Europe. “Denne bil er bygget til dem, der elsker at køre bil, og den understreger, hvad vi vil med vores biler. Den vil helt sikkert give vores mærke et yderligere boost.”
Selve afsløringen, der foregik under mottoet “Long live the roadster”, blev streamet live og kan stadig ses på www.mazda.com/stories/craftmanship/mx-5/mx-5_25th/thanksday. Gæsterne blev opfordret til at dele deres tanker om Mazdas nye roadster på Twitter og Facebook på #mazdaspace, #longlivetheroadster og #MX5. Den nye MX-5 introduceres i Europa i 2015.