”Vælg dansk – du køber, vi gi’r”! Dagrofa lancerer nu første skridt af et koncept for danske fødevareproducenter. Frem mod nytår vil fødevarekoncernen sende penge retur til producenterne, når forbrugerne køber 20 udvalgte, populære danske fødevarer.
Mange forbrugere vil gerne købe danske fødevarer, som har en god kvalitet. For at fremme udbud og udvikling hos danske producenter lancerer Dagrofa fra starten af september et ”Vælg dansk”-koncept i 630 dagligvarebutikker.
Første skridt i kampagnen er, at Dagrofa sender 50 øre retur til producenterne, når forbrugerne køber 20 særligt mærkede, populære danske fødevarer. Herunder svinekød, fjerkræ, mælk, frugt og grønt.
Prisen på de ”Vælg dansk”-mærkede varer forbliver uændret for forbrugerne, da tilbagebetalingen til de danske producenter finansieres af Dagrofa.
”Vores kæder har rigtig mange danske varer på hylderne, og som dagligvarekoncern ønsker vi at støtte op om dansk landbrug og de lokale producenter. Det gør vi ved at give forbrugerne et klart valg. Har du lyst, kan du vælge at bakke op om de danske producenter og hjælpe os med at sende penge tilbage til dem. Vi gør os ingen forestillinger om, at vi redder danske landbrug eller arbejdspladser her og nu, men vi sender et klart signal og håber at skabe endnu mere fokus på de gode, danske varer”, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.
Alle varer i kampagnen er synligt mærket med budskabet ”Vælg dansk – du køber, vi gi’r”. De fås i 630 dagligvarebutikker i kæderne KIWI, MENY, SPAR og Min Købmand.
”Vi har arbejdet med initiativer, der sigter efter at fremme danske fødevareproducenter – til glæde for både kunder og erhvervet. Det handler om at sætte fokus på fødevareoplevelser, sundhed og økologi”, siger Per Thau.
”Vælg dansk – du køber vi gi’r’ kampagnen løber frem til nytår, hvor indsatsen bliver evalueret og erstattet af nye initiativer, der skal fremme danske varer. Støtten fra kampagnen til landbruget vil afhænge af forbrugernes interesse for at købe de særligt mærkede produkter.
Dagrofa koncernen omsætter for godt 19 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte i Danmark og Grønland. Koncernen består i dag af profilhusene i Købmandshuset, KIWI samt Foodservice Danmark, SuperGros og Pisiffik.